XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabiei M, Fanaei T, Iranitalab M, Dadgaran I. Comparison of Geriatrics Course in the Curriculum of Undergraduate Dental Students in Iran and other Selected Countries Based on Demographic Models. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :40-50
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5727-fa.html
ربیعی مریم، فنایی طاها، ایرانی طلب مینا، دادگران ایده. بررسی تطبیقی محتوای درس سالمندشناسی در برنامه درسی دوره‌ی دکترای عمومی دندانپزشکی در ایران و کشورهای منتخب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24 () :40-50

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5727-fa.html


گروه بیماری‌های دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، mina.iranitalab@ymail.com
چکیده:   (317 مشاهده)
مقدمه: شمار سالمندان و اهمیت ارتقای کیفیت زندگی آنها روندی صعودی پیش گرفته است. حرفه‌ی دندانپزشکی نیز مستلزم ارتقای دانش خود در زمینه‌ی مشکلات دندانی و کنترل آن‌ها در سالمندان است. امروزه توجه ویژه به دندانپزشکی سالمندان و تبحر لازم در این حوزه از الزامات تحصیل دندانپزشکی گشته است. لذا، مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی تطبیقی درس سالمندشناسی در برنامه‌ی درسی دوره‌ی دکترای عمومی دندانپزشکی در ایران و کشورهای منتخب انجام شده است.
روش‌ها: مطالعه توصیفی-تطبیقی حاضر با نگاه موشکافانه به واحد سالمندشناسی در برنامه درسی ایران، به مقایسه آن در چهارچوب روش Bereday با کشورهای منتخب (ژاپن، هند، اسپانیا، آلمان، سوئیس، ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و آفریقای جنوبی) پرداخته است. در این روش کلیه مباحث مرتبط با سالمندان در برنامه‌های درسی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در جداولی مستند شدند.
نتایج: این واحد تحصیلی برای بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و ژاپن ارزشمند است؛ آن­ها به تربیت دندانپزشکانی با آموزش پیشرفته در دندانپزشکی سالمندان می‌پردازند. اطلاعات گردآوری شده نشان داد که برخی از مباحث سالمندشناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند؛ به‌طوری‌که با وجود تفاوت در سیاست‌گذاری‌ها در اکثریت برنامه‌های درسی بررسی شده، گنجانده شده‌اند. به‌عنوان مثال میتوان به مباحث مرتبط با بیماری‌های سیستمیک،‌ فارماکولوژی، درمان‌های پروتزی و برقراری ارتباط با بیماران سالمند اشاره کرد.
نتیجه‌گیری: سالمندشناسی در کلیه­ی برنامه‌های درسی گنجانده شده­است و اهمیت مباحث آن در تمامی کشورها مورد توجه بوده است؛ حال آن­که جزئیات مباحث و شیوه­ی آموزشی متفاوت است که می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد.
متن کامل [PDF 760 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1402/9/28 | پذیرش: 1403/3/6 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education