Mehboodi F, Nemati R, Zareei A, Kheibar N. Investigating the Relationship Between Moral Intelligence, Academic Burnout and State/Trait Anxiety of Students at
Bushehr University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :30-39
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5716-fa.html
مهبودی فرخنده، نعمتی رضا، زارعی آرمان، خیبر نسرین. بررسی رابطهی بین هوش اخلاقی با فرسودگی تحصیلی و اضطراب
آشکار/ پنهان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24
() :30-39
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5716-fa.html
پرستاری سلامت جامعه، دانشکده علوم پزشکی بهبهان، بهبهان، ایران. ، Nasrin.kheibar@gmail.com
چکیده: (372 مشاهده)
مقدمه: چالشهای دوران دانشجویی میتواند منابعی از تنیدگی و اضطراب مفرط را برای دانشجویان فراهم آورد، که اغلب به فرسودگی تحصیلی، مشکلات سلامت، ضعف در عملکرد، ترک تحصیل، و حتی خودکشی منجر میشود. با توجه به اثرات اضطراب و فرسودگی در تمام جنبههای زندگی، بررسی این عوامل و تلاش در جهت کاهش آنها اهمیت زیادی دارد. هوش اخلاقی از عواملی است که میتواند در سازگاری مناسب و پایداری زندگی اجتماعی دانشجویان در طولانیمدت کمک کننده باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطهی بین هوش اخلاقی با فرسودگی تحصیلی و اضطراب آشکار/ پنهان انجام گردید.
روشها: این مطالعه توصیفی-همبستگی با مشارکت 670 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف علوم پزشکی بوشهر که به روش تمام شماری وارد مطالعه شدند، انجام شد. دادهها با استفاده از 4 پرسشنامه مشخصات جمعیتشناختی، فرسودگی تحصیلی اصلاح شده ماسلاچ(Maslach)، اضطراب آشکار/پنهان اشپیل برگر(Spiel Berger) و هوش اخلاقی کیل و لنیک(Kiel & Lennick) جمعآوری شد.
نتایج: نتایج نشان داد که هوش اخلاقی با میزان فرسودگی تحصیلی و میزان اضطراب آشکار/پنهان رابطه معکوس و معنیدار دارد (P<0. 001). همچنین بین فرسودگی تحصیلی با میزان اضطراب آشکار/ پنهان رابطه مستقیم و معنیدار مشاهده شد (P<0. 001).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه، هوش اخلاقی میتواند بهعنوان یک عامل حفاظتی در برابر فرسودگی تحصیلی و اضطراب آشکار/پنهان در دوران دانشجویی عمل کند. بنابراین، توجه دانشگاهها و مسوولین آموزش عالی به تقویت و توسعه هوش اخلاقی دانشجویان میتواند به بهبود سلامت روانی و عملکرد تحصیلی آنها کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1402/8/21 | پذیرش: 1403/2/22 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول