XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourkarimi Havoshki M, Manzari Tavakoli V, Darzinia N, Ghonchepour M. The Mediating Role of Social Information Processing in Relation to the Cognitive Regulation of Emotion and Academic Vitality of Students. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :20-29
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5714-fa.html
پورکریمی هاوشکی مجتبی، منظری توکلی وحید، درزی نیا نسرین، غنچه‌پور موسی. نقش میانجی‌گری پردازش اطلاعات اجتماعی در رابطه تنظیم شناختی هیجان و سرزندگی تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24 () :20-29

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5714-fa.html


روه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، v.manzari@cfu.ac.ir
چکیده:   (728 مشاهده)
مقدمه: سرزندگی تحصیلی یکی از شاخص‌های مهم در یادگیری موفق و ثمربخش است که باعث اثبات توانایی و پیشرفت‌ تحصیلی می‌شود. هدف این پژوهش، طراحی یک مدل ساختاری برای تبیین نقش میانجی‌گر پردازش اطلاعات اجتماعی در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی شهر کرمان بود.

روش‌ها: طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعه­ آماری شامل کلیه دانشجویان علوم پزشکی شهر کرمان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله­‌ای ۲۳۰ دانشجو انتخاب شدند. برای جمع‌­آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های راهبردهای شناختی تنظیم هیجان (CREQ)، سرزندگی تحصیلی (AVQ) و پردازش اطلاعات اجتماعی (IPRQ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آماره­‌های توصیفی و مدل­سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Amos نسخه ۲۴ استفاده شد.

نتایج: راهبردهای شناختی تنظیم هیجان به‌‎صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجی­گری پردازش اطلاعات اجتماعی با سرزندگی تحصیلی رابطه معناداری نشان دادند. همچنین ۰/۶۱ از اثر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر سرزندگی تحصیلی از طریق غیر مستقیم توسط متغیر میانجی پردازش اطلاعات تبیین شد (۰/۰۱> p).

نتیجه‌گیری: می­توان با ارتقای پردازش اطلاعات اجتماعی و بهبود راهبردهای شناختی تنظیم هیجان دانشجویان نظیر آگاهی اجتماعی، نشخوارگری و پذیرش، زمینه افزایش سرزندگی تحصیلی آنان را مهیا نمود.
متن کامل [PDF 1277 kb]   (325 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1402/8/16 | پذیرش: 1402/12/14 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education