Pourkarimi Havoshki M, Manzari Tavakoli V, Darzinia N, Ghonchepour M. The Mediating Role of Social Information Processing in
Relation to the Cognitive Regulation of Emotion and
Academic Vitality of Students. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :20-29
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5714-fa.html
پورکریمی هاوشکی مجتبی، منظری توکلی وحید، درزی نیا نسرین، غنچهپور موسی. نقش میانجیگری پردازش اطلاعات اجتماعی در رابطه تنظیم شناختی
هیجان و سرزندگی تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24
() :20-29
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5714-fa.html
روه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، v.manzari@cfu.ac.ir
چکیده: (728 مشاهده)
مقدمه: سرزندگی تحصیلی یکی از شاخصهای مهم در یادگیری موفق و ثمربخش است که باعث اثبات توانایی و پیشرفت تحصیلی میشود. هدف این پژوهش، طراحی یک مدل ساختاری برای تبیین نقش میانجیگر پردازش اطلاعات اجتماعی در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی شهر کرمان بود.
روشها: طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان علوم پزشکی شهر کرمان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای ۲۳۰ دانشجو انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان (CREQ)، سرزندگی تحصیلی (AVQ) و پردازش اطلاعات اجتماعی (IPRQ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Amos نسخه ۲۴ استفاده شد.
نتایج: راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بهصورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری پردازش اطلاعات اجتماعی با سرزندگی تحصیلی رابطه معناداری نشان دادند. همچنین ۰/۶۱ از اثر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر سرزندگی تحصیلی از طریق غیر مستقیم توسط متغیر میانجی پردازش اطلاعات تبیین شد (۰/۰۱> p).
نتیجهگیری: میتوان با ارتقای پردازش اطلاعات اجتماعی و بهبود راهبردهای شناختی تنظیم هیجان دانشجویان نظیر آگاهی اجتماعی، نشخوارگری و پذیرش، زمینه افزایش سرزندگی تحصیلی آنان را مهیا نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1402/8/16 | پذیرش: 1402/12/14 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول