Babai Heydarabadi A, Gandhamkar R, Mirzazadeh A. Determining the Educational and Technical Principles for Designing Educational Slide in PowerPoint. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :276-288
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5710-fa.html
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، Babaeinmz2056@gmail.com
چکیده: (268 مشاهده)
مقدمه: طراحی مناسب محتوای آموزشی در قالب اسلاید پاورپوینت، از ابعاد مهم تضمین کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری قلمداد می شود. هدف مطالعه تعیین اصول فنی و آموزشی طراحی اسلاید آموزشی در نرمافزار پاورپوینت بهعنوان رایجترین ابزار ارائه محتوا در آموزش علوم پزشکی بود.
روشها: پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی اصلاح شده در دو مرحله جستجوی نظاممند و راندهای دلفی انجام شد. در مرحله اول، جستجو در پایگاههای داده داخلی و خارجی با کلید واژههای مرتبط جهت دستیابی به اصول آموزشی و فنی موجود در منابع صورت پذیرفت و یافتهها جمع آوری، دسته بندی و تحلیل شد. در مرحله دوم در طی دو راند، اصول آموزشی و فنی طراحی اسلاید در پاورپوینت با مشارکت صاحب نظران در حوزههای آموزش پزشکی، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی، مدیریت آموزشی، آموزش هوشبری، علوم کامپیوتر و مدیریت آموزشی تعیین شد.
نتایج: در مرحله اول974 مطالعه استخراج شد که پس از بررسی اولیه و حذف موارد تکراری یا نامرتبط 60 مطالعه بررسی شد و در نهایت 29 مطالعه وارد پژوهش شدند. در مرحله دلفی، پرسشنامه مرحله اول شامل 49 سوال بود که بر اساس نظرات 18 نفر از صاحب نظران شامل اعضای هیاتعلمی (13 نفر) و دانشجویان (5 نفر) اصلاح گردید. حاصل انجام مرحله دوم دلفی، 47 آیتم در خصوص ویژگیهای فنی اسلاید (22 آیتم)، و اصول آموزشی اسلاید شامل ماهیت اسلاید (9 آیتم)، طراحی اسلاید (9 آیتم) و ارائه اسلاید (7 آیتم) بود.
نتیجهگیری: جهت افزایش کیفیت محتوای آموزشی که در قالب اسلاید پاورپوینت تهیه میشود باید اصول آموزشی شامل ماهیت، طراحی و ارائه اسلاید و نیز اصول فنی مد نظر قرار گیرد که نتایج این مطالعه میتواند بهعنوان یک راهنما و دستورالعمل در دستیابی به این مهم، موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
تكنولوژي آموزشي دریافت: 1402/8/13 | پذیرش: 1402/11/14 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول