Nadehi D, Rajati haghi H, Nouri A, Kianfar B. The Perspective of Dental Students at Mashhad
University of Medical Sciences Regarding the Fixed Prosthesis Logbook. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :11-19
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5702-fa.html
نودهی داوود، رجعتی حقی حمیدرضا، نوری آناهیتا، کیانفر بیتا. بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
نسبت به لاگبوک مورد استفاده در بخش پروتز ثابت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24
() :11-19
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5702-fa.html
گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، nouri.anahita71@gmail.com
چکیده: (302 مشاهده)
مقدمه: لاگبوک بهعنوان یکی از مؤثرترین شیوههای ارزشیابی بالینی محسوب میگردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به لاگبوک مورد استفاده در بخش پروتز ثابت انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، تمام دانشجویان سال ششم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، که در سال 1401 واحد پروتز ثابت 2 را انتخاب کردند به شیوه سرشماری وارد این مطالعه شده (54 نفر) و لاگبوکهای آموزشی را تکمیل نمودند. در پایان ترم تحصیلی، با استفاده از پرسشنامهای برگرفته از مطالعات دیگر، دیدگاه شرکتکنندگان نسبت به لاگبوکها بررسی شد. تجزیهوتحلیل آماری با استفاده از نرمافزار SPSS-20 و آزمونهای آماری تی مستقل، من ویتنی و همبستگی اسپیرمن انجام شد. سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج: در حیطه ضرورت 53 نفر (1/%98)، در حیطه طراحی 39 نفر (2/%72)، در حیطه کیفیت 54 نفر (%100) و در کل 53 نفر (1/98 درصد) موافق بهکارگیری لاگبوک بودند. میانگین نمره پروتز در دانشجویان پسر (04/1±96/16) نسبت به دانشجویان دختر (33/1±76/17) بهطور معنیداری کمتر بود (021/0=p). میانگین معدل بین دانشجویان دختر (11/1±01/17) و پسر (20/1±80/16) تفاوت معنیداری نداشت (648/0=p). در مقایسه حیطههای ضرورت، طراحی و کیفیت و همچنین نمره کل بین دانشجویان پسر و دختر تفاوتی دیده نشد (05/0<p). طبق نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن، نمره معدل کل با نمرات ضرورت، کیفیت و کل دارای همبستگی مستقیم بود اما مقادیر معنیدار نبودند.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از رضایت دانشجویان دندانپزشکی موردمطالعه و موافقت آنها با بهکارگیری لاگبوک در واحد درسی پروتز ثابت بود. به نظر میرسد با طراحی لاگبوک برای سایر بخشها و ارزیابی آنها از سوی دانشجویان و اساتید، بتوان به بهبود کیفیت آموزشی کمک نمود
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1402/7/26 | پذیرش: 1403/1/28 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول