Shakeri Goki M H, Atoof F, Norouzi A, Ezzedin al-Khatib N, Mirhosseini F. Self-regulation of Motivation and Its Relationship with Demographic Variables in Undergraduate Anesthesia Students. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :323-332
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5700-fa.html
شاکری گوکی محمدحسین، عطوف فاطمه، نوروزی علی، عزالدین الخطیب نازدار، میرحسینی فخرااسادات. فرا انگیزش و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک در دانشجویان هوشبری کشور ایران در سال 1401. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23
() :323-332
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5700-fa.html
گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران & عضو انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران. ، f_mirhoseiny@yahoo.com
چکیده: (426 مشاهده)
مقدمه: استراتژیهای تنظیم انگیزش موجب حفظ و ارتقای انگیزش فراگیر در طی دوران تحصیل میشوند، دانشجویان هوشبری از استراتژیهای تنظیم انگیزشی بهدلیل شرایط چالشزای تحصیلی خود استفاده میکنند، مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان استفاده دانشجویان هوشبری دانشگاههای علوم پزشکی ایران از استراتژیهای تنظیم انگیزش و ارتباط این استراتژیها با متغیرهای سن، جنس، وضعیت تأهل، سال تحصیلی و تعداد ترم آنلاین انجام شد.
روشها: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی-مقطعی بود که بر روی 358 نفر از دانشجویان هوشبری دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایران در سال 1401 انجام گرفت. نمونهگیری بهصورت در دسترس انجام شد. ابزار مطالعه پرسشنامهای برگرفته از مطالعات نوروزی و همکاران بود. برای تحلیل توصیفی دادهها و ارتباط راهبردها با متغیرهای دموگرافیک از آزمونهای Mann–Whitney U test، Kruskal–Wallis H test و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد، همبستگی بین استراتژیها با ضریب همبستگی اسپیرمن مورد سنجش قرار گرفت، میانگین نمره خرده مقیاسها استاندارد شد و با تجزیه و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر، تفاوت آماری بین میانگینها نشان داده شد، تمام آنالیزها با نرمافزار SPSS22 انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد ضریب همبستگی اسپیرمن بین تمام خرده مقیاسها بالای 3/0 بود و متغیرهای جنس، تعداد ترم آنلاین با استراتژی تنظیم علاقه موقعیتی و متغیرهای تأهل و وضعیت سکونت بهترتیب با استراتژی آگاهی موقعیتی پیشگیرانه و استراتژی رابطهمندی (p<0.05) ارتباط داشتند و همچنین متغیر سن با خرده مقیاسهای سازماندهی محیطی و تنظیم علاقه موقعیتی همبستگی معکوس در سطح (p<0.05) داشت، نمره استاندارد شده دانشجویان هوشبری در اکثر خرده مقیاسها در سطح معنیدار 001/0 تفاوت با یکدیگر داشت.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان هوشبری از اکثر استراتژیهای تنظیم انگیزشی به میزان یکسان استفاده نمیکنند، و همچنین برخی از استراتژیهای تنظیم انگیزشی با متغیرهای دموگرافیکی ارتباط دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1402/7/21 | پذیرش: 1402/11/14 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول