Sharifi F, Narouee S, Jahani Y, Haghdoost A A. Examining the Competitiveness of Fields and the Academic Success of Students in Universities of Medical Sciences based on the Results of the Entrance Examination for the Master's Degree. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :1-10
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5693-fa.html
شریفی فرشید، ناروئی سکینه، جهانی یونس، حقدوست علی اکبر. بررسی رقابتپذیری رشتهها و موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی بر اساس نتایج آزمون ورودی کارشناسی ارشد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24
() :1-10
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5693-fa.html
مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، ahaghdoost@gmail.com
چکیده: (255 مشاهده)
مقدمه: رقابتپذیری رشتههای تحصیلی و عملکرد دانشجویان در قبولی هر دانشگاه، معیاری برای سنجیدن وضعیت آموزشی است. این مطالعه با هدف مقایسه رقابتپذیری رشتههای تحصیلی و مقایسه عملکرد دانشجویان از هر دانشگاه علوم پزشکی در قبولی آزمون کارشناسی ارشد است.
روشها: در این مطالعه مقطعی از نتایج آزمون ورودی کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال ۱۴۰۱ استفاده شد. اطلاعات شامل درصد قبولی دانشجویان در 42 رشته تحصیلی کارشناسی ارشد و از 51 دانشگاه علوم پزشکی بود. درصد پایینتر پذیرش به منزله رقابت بیشتر در نظر گرفته شد و برای مقایسه عملکرد دانشجویان از درصد قبولی هر دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد، استفاده شد و از تحلیل خوشهبندی K-mean برای گروهبندی رقابتپذیری و عملکرد استفاده گردید.
نتایج: میانگین درصد قبولی در 42 رشته مورد بررسی 9/26 درصد بود. رقابتپذیری رشتهها و مقایسه عملکرد دانشجویان از هر دانشگاه علوم پزشکی در چهار گروه بررسی شد که بیشترین رقابت در گروه اول شامل میکروبشناسی موادغذایی، فن آوری تصویربرداری پزشکی، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، تکنولوژی اتاق عمل، مهندسی پزشکی (بیوالکتریک و زیست مواد)، سم شناسی، شیمی دارویی و آموزش هوشبری با میانگین 4/8 درصد پذیرش بود و بهترین عملکرد در پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در گروه اول در دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان، شهید بهشتی، تبریز، تهران و ایران با میانگین پذیرش 1/22 درصد بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه در زمینه شناسایی رشتههای رقابتی و غیررقابتی و همچنین عملکرد پذیرش بهتر و ضعیفتر دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد میتواند برای تصمیمگیران آموزشی در جهت بهبود وضعیت آموزشی و عملکرد دانشجویان ارزشمند باشد.
واژههای کلیدی: رقابتپذیری، موفقیت تحصیلی، آزمون کارشناسی ارشد، دانشگاههای علوم پزشکی
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1402/6/29 | پذیرش: 1403/2/1 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول