طالبی زهرا، محمودی راد غلامحسین، ثناگو اکرم، جویباری لیلا. نقد مقاله:
تبیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص چالشها و فرصتهای آموزش مجازی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23
() :145-148
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5668-fa.html
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، خراسان جنوبی، ایران ، Mahmoudirad@gmail.com
چکیده: (925 مشاهده)
مقالهای با عنوان "تبیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص چالشها و فرصتهای آموزش مجازی" در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، فروردین 1402؛ 23(2):20-8 به چاپ رسیده است(1)، این مطالعه به روش تحلیل محتوی قراردادی انجام شده است. روششناسی و توجه ویژه به طراحی آن، تضمینکننده درستی دادههای جمعآوری شده و فرآیند تحلیل آنها است(1و2)، از سوی دیگر رسالت مجلات علمی پژوهشی ارائه الگوی صحیح روششناسی برای استفاده سایر محققان علاوه بر نشر نتایج پژوهش است(3). خواندن نقدهای منتشر شده سبب افزایش درک و فهم و ارتقای توانایی مخاطبان در نقد میشود و زمینهساز بهبود کیفیت مقالات منتشر شده در مجلات است(4و5). از آنجایی که مقاله فوق در بحث آموزش پزشکی بسیار کاربردی و مفید است، ذکر چند نکته در جهت کاربرد نتایج در سایر دانشگاهها و بهرهمندی سایر محققان میتواند قابل بحث باشد.
1- در عنوان قید شده است دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، در حالی که مشارکتکنندگان فقط دانشجویان پزشکی و پرستاری بودهاند.
2- در خصوص تحلیل دادهها، روش تحلیل محتوای قراردادی با رویکرد سیه و شانون ذکر شده است اما توضیح مختصر از آن و دلایل استفاده بیان نشده است.
3- در ابتدای شروع مطالعه و روش کار اغلب ابتدا مراحل ورود به محیط مطالعه و زمان انجام مصاحبه و طول مدت مطالعه ذکر میشود، ذکر مطالعه مشارکتکنندگان یا موقعیت و نحوه دسترسی به محیط جهت مصاحبه انجام نشده است.
4- اغلب در پژوهش کیفی سراغ مشارکتکننده غنی از اطلاعات میروند، چگونه با توجه به تنوع رشتهها فقط سراغ دو رشته رفتهاید؟ معیار ورود به مطالعه مشارکتکنندگان مشخص نیست این در حالی است که با توجه به موضوع انتخابی، ذکر معیار ورود با در نظر گرفتن تفاوت نسلها و سن اشخاص در استفاده از فضای مجازی ضروری به نظر میرسد.
5- ذکر آنکه توسط چه کسی مصاحبه انجام شده است، آیا قبلا مشارکتکنندگان با این فرد ارتباط قبلی داشتهاند یا خیر، آیا مصاحبهکننده فقط یک نفر بوده است؟ چقدر تجربه داشته است؟ و اینکه مکان انجام مصاحبه و گردآوری دادهها ذکر نشده است، این در حالی است که پراهمیتترین موضوع، در پژوهش کیفی میباشد و اینکه آیا علاوه بر مشارکتکنندگان و پژوهشگران در زمان مصاحبه شخص دیگری در محیط مصاحبه بود؟
6- ذکر نحوه انجام مصاحبه از مشارکتکنندگان ضروری می باشد به عنوان مثال، چهره به چهره، تلفن، پست، ایمیل و چند نفر حاضر به شرکت در مطالعه نشدند و یا مطالعه را ترک کردند؟ دلایل آن؟
7-تحلیل دادهها و استخراج و کدگذاری توسط چند نفر انجام شده است؟ برای پیشگیری از تاثیر فرهنگ و باورهای مصاحبهکننده روی نتایج مصاحبه و جهتگیری، چه اقدامی انجام شده است؟ برای آنکه ذهنیت پژوهشگر جهت مطالعه را تغییر ندهد چه اقدامی انجام شده است؟
8-در روش کار قید شده است به منظور اطمینان از حصول معیارهای مقبولیت، قابلیت تائید و تناسب یا انتقال پذیری پولایت و هانگلر، متن مصاحبه در اختیار چند تن از مشارکت کنندگان قرار گرفت، اما ذکر عدد انجام نشده است.
9-در بیان نتایج مطالعه، با توجه به موضوع انتخابی فضای مجازی، بهتر آن است ذکر توصیفی از مشارکتکنندگان لااقل اطلاعات دموگرافیک انجام میگرفت، زیرا اختلاف نسلهای X،Y وZ در خصوص میزان بهرهگیری از فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست.
10-در بیان نتایج به منظور درک بهتر خوانندگان از نتایج مطالعه، از جداول برای ارائه اطلاعات دموگرافیک مشارکتکنندگان و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها (درونمایه و کدهای خلاصه شده و واحدهای معنی) استفاده میشد.
11-با توجه به اینکه احترام و رعایت ملاحظات اخلاقی در تمامی مراحل پژوهش از همان ابتدای پژوهش تا تدوین گزارش نهایی ضروری است(6)، توضیح اهداف مطالعه به مشارکت کنندگان و نحوه اخذ رضایت آگاهانه قبل از انجام مصاحبه بیان نشده است و ذکر آنکه چگونه احترام مشارکت کنندگان حفظ خواهد شد، آیا میتوانند از مصاحبه انصراف دهند، چگونه به مشارکت کنندگان در مورد حصول اطمینان از عدم افشای فایل صوتی مصاحبه، توضیحات لازم صورت گرفته است؟ در ادامه در خصوص قرار دادن اطلاعات به مراکز و واحدهای مورد پژوهش و مسئولین محترم تاکید شود.
12-در بیان محدودیتهای مطالعه ذکر تنها یک مورد انجام گرفته است، آیا انتخاب دانشجویان تنها از دو رشته تحصیلی محدودیت مطالعه نمیباشد؟
مقاله حاضر بر موضوعی ارزشمند تمرکز کرده است که از مسائل روز جامعه علمی و آموزشی میباشد، از این رو جای تقدیر دارد. نگارش مقاله توسط نگارنده مطابق اصول علمی و بر پایه دانش مقالهنویسی و دقت بیشتر داوران مقالات در هنگام بررسی و تأیید مقاله، ضروری به نظر میرسد، و رعایت آن، باعث بهبود کیفیت مقالات و افزایش اعتبار علمی مطالعه میشود و استنتاج حاصل از این مقالات برای سایر محققان با ارزش خواهد بود.
تازههای تحقیق
اکرم ثناگو: Google Scholar,Pubmed
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1402/5/3 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول