Okhovat S, Jani Ghorban M, Okhovat F. Investigating The Relationship Between Emotional Intelligence and Academic Adjustment in Midwifery Students. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :232-240
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5661-fa.html
مرکز تحقیقات علوم باروری و سلامت جنسی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، mojganjanighorban@gmail.com
چکیده: (821 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت سازگاری تحصیلی در موفقیت تحصیلی، شناسایی عوامل مرتبط با سازگاری مورد توجه است. هوش هیجانی یک عنصر اساسی برای سازگاری افراد با محیط پیرامون است. بنابراین، با توجه به اهمیت هوش هیجانی در سازگاری رفتارها این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری با رشتهی تحصیلی در دانشجویان مامایی انجام شد.
روشها: مطالعه توصیفی مقطعی، با مشارکت 200 نفر از دانشجویان کارشناسی مامایی که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند در سال 1400 انجام شد. دادهها توسط پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سازگاری تحصیلی فرحبخش و ابزار هوش هیجانی بار-آن جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهای آماری t مستقل و آنالیز رگرسیون خطی چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار spss22 انجام شد.
نتایج: بین نمره کل هوش هیجانی و همه ابعاد آن با نمره کل سازگاری تحصیلی رابطه مستقیم وجود داشت همچنین بین نمره کل هوش هیجانی با همه ابعاد سازگاری تحصیلی، تعداد واحد گذرانده (p=0.40, r=0/144) و ترم تحصیلی (p=0.004, r=0/203) رابطه مستقیم دیده شد. اما با سن (p=0.21, r=0/088) و معدل (p=0.09, r=0/120) و سطح تحصیلات والدین (p=0.50, r=0/71) رابطه معنادار نداشت. نمره کل سازگاری با معدل رابطه مستقیم داشت (p=0.03, r=0/154).
نتیجهگیری: دانشجویانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردار هستند میزان علاقهمندی بیشتری نسبت به رشته تحصیلی خود دارند لذا جهت سازگاری دانشجویان رشته مامایی با رشته تحصیلی خود میتوان از پرورش هوش هیجانی بهره گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مهارتهاي ارتباطي دریافت: 1402/4/11 | پذیرش: 1402/5/17 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول