XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadirizi S, Mohamadirizi S, Kardan E, Naysanian G. Midwifery Students' Pleasant and Unpleasant Experiences of Their First Delivery in The Maternity Ward: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :207-216
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5651-fa.html
محمدی ریزی سهیلا، محمدی ریزی شهلا، کاردان الهه، نیسانیان غزل. تجربیات دانشجویان مامایی از نخستین اجرای مهارت مدیریت زایمان در زایشگاه: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :207-216

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5651-fa.html


مرکز تحقیقات علوم باروری و سلامت جنسی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، ghazal_naysanian@yahoo.com
چکیده:   (682 مشاهده)

مقدمه: با توجه به اهمیت مراقبت‌های مامایی در ارتقای سلامت جامعه، تلاش برای ارتقای کیفیت آموزش در این زمینه به‌ویژه آموزش بالینی مامایی ضروری به نظر می‌رسد و برای ایجاد این پیشرفت، بررسی تجربیات دانشجویان و نظرات آنها در مورد مهارت‌های بالینی انجام گرفته در سال‌های ابتدایی تحصیلشان می‌تواند بسیار مفید باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین تجربیات خوشایند و ناخوشایند از نخستین مدیریت زایمان در بین دانشجویان مامایی در سال ۱۴۰۱ انجام شد.

روش‌ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوای مرسوم انجام شده است. شرکت‌کنندگان شامل ۱۷ نفر از دانشجویان مامایی با نمونه‌گیری مبتنی بر هدف در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۱ بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته درباره تجربیات خوشایند و ناخوشایند از نخستین اجرای  مدیریت زایمان طبیعی استفاده و با تحلیل محتوا تحلیل شد.

نتایج: تجزیه و تحلیل داده‌ها سه طبقه کلی را شناسایی کرد: حضور مربی مؤثر (زیرطبقات: ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری معلم، توانایی علمی و عملی کافی)، محیط (فضای فیزیکی شلوغ، ارتباط نامناسب پرسنل، فرآیند تولد)، ویژگی‌های فردی (داشتن شجاعت، داشتن انگیزه، داشتن آمادگی عملی قبل از ورود به دوره کارآموزی).

نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این مطالعه، حضور مربی مؤثر، محیط و ویژگی‌های فردی دانشجویان منجر به ایجاد تجارب دانشجویان مامایی از اولین مهارت زایمان شده است.

 
متن کامل [PDF 757 kb]   (245 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1402/3/24 | پذیرش: 1402/6/4 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education