Golabchi M R, Moeinzadeh F, Heshmat-Ghahdarijani K, Najimi A, Omid A. Clinical Reasoning and Basic Science Knowledge: Assessing the Relationship in Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :118-125
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5636-fa.html
گلابچی محمد رسول، معین زاده فیروزه، حشمت قهدریجانی کیان، نجیمی آرش، امید اطهر. بررسی ارتباط بین دانش علوم پایه دانشجویان پزشکی
با نمره آزمون استدلال بالینی آنها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23
() :118-125
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5636-fa.html
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، athar.omid@gmail.com
چکیده: (1241 مشاهده)
مقدمه: مطالعات مختلفی در مورد تأثیر دانش علوم پایه بر تشخیص بالینی برای پزشکان ماهر و مبتدی انجام شده است، اما این که چرا و چگونه تشخیص بالینی و استدلال بالینی با دانش علوم پایه مرتبط است، هنوز محل بحث است. این مطالعه با هدف بررسی همبستگی بین دانش علوم پایه با مهارت استدلال بالینی از طریق ارزیابی همبستگی بین نمرات دروس علوم پایه با نمره آزمون استدلال بالینی و همچنین تعیین دروس پیشبینیکننده مهارت استدلال بالینی انجام شد.
روشها: آزمون استدلال بالینی برای ارزیابی مهارتهای استدلال بالینی همه کارورزان پزشکی در دو گردش پیاپی طب داخلی مورد استفاده قرار گرفت. نمرات از نظر همبستگی با نمرات دروس علوم پایه و نتایج آزمون جامع علوم پایه مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون t مستقل، رگرسیون گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
نتایج: همه نمرات دروس علوم پایه و نتایج آزمون جامع علوم پایه با نمره کل آزمون استدلال بالینی همبستگی مثبت و معنادار داشت (p-value=0/0001,r=0/32) و نمرهی آزمون استدلال بالینی بیشترین همبستگی را با معدل کل علوم پایه داشت (p-value=0/0001,r=0/37). در تجزیه و تحلیل دادهها تفاوت جنسیتی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که یادگیری دانش علوم پایه با مهارت استدلال بالینی همبستگی مثبت دارد. با این حال، این همبستگی بر اساس نوع درس از کوچک تا متوسط است. یافتههای ما از این دیدگاه حمایت میکند که یادگیری دانش علوم پایه در شکلگیری مهارتهای استدلال بالینی مؤثر است.
تازههای تحقیق
اطهر امید: Google Scholar, Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي مهارتهاي باليني دریافت: 1402/2/3 | پذیرش: 1402/2/25 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول