XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi E, Mirhosseini F. Educational Scholarship. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :89-91
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5631-fa.html
مرادی اسحاق، میرحسینی فخرالسادات. دانش‌پژوهی آموزشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :89-91

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5631-fa.html


آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات تروما، مرکز تحقیقات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، گروه آموزشی هوشبری، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران. ، f_mirhoseiny@yahoo.com
چکیده:   (1141 مشاهده)

 اسکولارشیپ (Scholarship) از ریشه لاتین اسکولا که انجمنی از روم باستان متشکل از افرادی (افراد نظامی) برای به اشتراکگذاری علائق مشترک و یا مسائل حرفه‌ای بوده، نشات میگیرد و به معنای توفیق در عرصه دانش یا دانشپژوهی است. تعاریفی دیگر از واژه اسکالر نیز میتوان متصور شد از جمله؛ متخصص در شاخه خاصی از دانش، مجموعه فعالیت­های یک عضو هیاتعلمی، بورس تحصیلی، محقق و پژوهشگر، فعالیت تحقیقاتی و سوابق شغلی.
طبق مطالعات بویر (Boyer)، نخستین دانشگاه‌ها با هدف تربیت مدیران کارآمد در ایالات متحده شکل گرفت که هدف آن ارتقای یادگیری و تربیت دانشجویان جوانی بود که بتوانند باعث گسترش تمدن دنیای قدیم شوند. مقارن با تغییرات قرن نوزدهم، پژوهش تنها مدل شناخته شده‌ی دانش‎پژوهی بود و با دور شدن دانشگاه‌ها از هدف تاسیس خود یعنی ارتقای یادگیری و تربیت دانشجویان بر اساس آموزش فنون و مهارت‌های خاص مورد نیاز جامعه و به دنبال آن نیاز و توجه گسترده به پژوهش به‌عنوان تنها مبنای ارزشیابی عملکرد، آموزش از صحنه دور شد. در سال 1989، بویر با جمع‌بندی نتایج نظرسنجی‎های انجام شده از بیش از 5000 عضو هیات‌علمی از موسسات آموزشی مختلف که در طی یک دوره بیست و پنج ساله در موسسه­ کارنگی (Carnegie Foundation) گردآوری شده بود، نظریه خود را درباره اسکالرشیپ تدریس (Scholarship of Teaching, SoT) ابراز نمود او این مفهوم را به سیستم آموزش دانشگاهی وارد کرد و با این کار هدف فعالیت‌های دانشگاهی را بازنگری و با مفهومی جدید ارائه نمود.



تازه‌های تحقیق
فخرالسادات حسینی:
Google Scholar, Pubmed
 

 
واژه‌های کلیدی: واژه نامه توصیفی، دانش‌پژوهی
متن کامل [PDF 496 kb]   (414 دریافت)    
نوع مطالعه: واژه نامه توصیفی | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1402/1/17 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education