آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات تروما، مرکز تحقیقات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، گروه آموزشی هوشبری، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران. ، f_mirhoseiny@yahoo.com
چکیده: (1141 مشاهده)
اسکولارشیپ (Scholarship) از ریشه لاتین اسکولا که انجمنی از روم باستان متشکل از افرادی (افراد نظامی) برای به اشتراکگذاری علائق مشترک و یا مسائل حرفهای بوده، نشات میگیرد و به معنای توفیق در عرصه دانش یا دانشپژوهی است. تعاریفی دیگر از واژه اسکالر نیز میتوان متصور شد از جمله؛ متخصص در شاخه خاصی از دانش، مجموعه فعالیتهای یک عضو هیاتعلمی، بورس تحصیلی، محقق و پژوهشگر، فعالیت تحقیقاتی و سوابق شغلی.
طبق مطالعات بویر (Boyer)، نخستین دانشگاهها با هدف تربیت مدیران کارآمد در ایالات متحده شکل گرفت که هدف آن ارتقای یادگیری و تربیت دانشجویان جوانی بود که بتوانند باعث گسترش تمدن دنیای قدیم شوند. مقارن با تغییرات قرن نوزدهم، پژوهش تنها مدل شناخته شدهی دانشپژوهی بود و با دور شدن دانشگاهها از هدف تاسیس خود یعنی ارتقای یادگیری و تربیت دانشجویان بر اساس آموزش فنون و مهارتهای خاص مورد نیاز جامعه و به دنبال آن نیاز و توجه گسترده به پژوهش بهعنوان تنها مبنای ارزشیابی عملکرد، آموزش از صحنه دور شد. در سال 1989، بویر با جمعبندی نتایج نظرسنجیهای انجام شده از بیش از 5000 عضو هیاتعلمی از موسسات آموزشی مختلف که در طی یک دوره بیست و پنج ساله در موسسه کارنگی (Carnegie Foundation) گردآوری شده بود، نظریه خود را درباره اسکالرشیپ تدریس (Scholarship of Teaching, SoT) ابراز نمود او این مفهوم را به سیستم آموزش دانشگاهی وارد کرد و با این کار هدف فعالیتهای دانشگاهی را بازنگری و با مفهومی جدید ارائه نمود.
تازههای تحقیق
فخرالسادات حسینی: Google Scholar, Pubmed
نوع مطالعه:
واژه نامه توصیفی |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1402/1/17 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول