XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maghsoodi F, YazdanFard M, Pouladi S, Mirzaei K. Using The Methods of Fixed Score, Angoff, Yes/No Angoff and Three-Level Angoff to Determine the Standard and Acceptance Rate of Nursing Students Participating in an Objective Structured Clinical Exam. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :217-224
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5629-fa.html
مقصودی فاطمه، یزدانخواه فرد محمدرضا، پولادی شهناز، میرزایی کامران. استفاده از روش‌های نمره ثابت، آنگوف، آنگوف بله/خیر و آنگوف سه‌سطحی جهت تعیین استاندارد قبولی دانشجویان پرستاری در آزمون بالینی ساختارمند عینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :217-224

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5629-fa.html


گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. ، nurse.maghsoodi@gmail.com
چکیده:   (566 مشاهده)

مقدمه: برای تعیین‌ استاندارد‌ قبولی روش‌های مختلف علمی وجود دارد اما به منظور برقراری عدالت آموزشی مهم است که تعیین ‌استاندارد هر آزمون برای همان آزمون انجام، تا قضاوت‌ها با کمترین خطا و هزینه صورت گیرد. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه استاندارد ‌قبولی دانشجویان‌ پرستاری شرکت‌کننده در آزمون بالینی ساختارمند عینی به چهار روش نمره ثابت، آنگوف، آنگوف بله/خیر و آنگوف ‌سه ‌سطحی می‌باشد.

روش‌ها: در این پژوهش توصیفی-مقطعی که در سال ۱۴۰۰ انجام‌گرفت، نمرات آسکی دانشجویان پرستاری به چهار روش نمره ثابت، آنگوف، آنگوف بله/خیر و آنگوف سه‌‌سطحی توسط پانلی ۱۳ نفره در ایستگاه‌های ‌هفت‌گانه محاسبه و مقایسه گردید. جامعه پژوهش مدرسان گروه پرستاری و دانشجویان ترم ۸ پرستاری بودند که با توجه به کم بودن تعداد مشارکت‌کنندگان، تعداد نمونه در هر یک از این دو گروه برابر با کل افراد  جامعه پژوهش بود (۱۳ نفر مدرس و ۶۵ نفر دانشجو).

نتایج: تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که میانگین نمره کسب شده در کل ایستگاه‌ها ۰/۹۸±۱۵/۷۹ از ۲۰ می‌باشد، بیشترین و کمترین میانگین نمرات دانشجویان به‌ترتیب مربوط به ایستگاه‌های محافظت فردی(۰/۶۱±۱۹/۲۷) و گاواژ(۲/۰۲±۱۳/۷۶) بود. استاندارد کل آزمون و فراوانی میزان قبولی در روش‌های نمره‌ثابت، آنگوف، آنگوف بله/خیر و آنگوف سه‎‌سطحی به‌ترتیب ۱۲(با میزان قبولی ۹۵/۹۲%)، ۱۱(با میزان قبولی ۹۶/۰۴%)، ۱۲/۴۸(با میزان قبولی ۶۹/۶۷%) و ۱۰/۵۰(با میزان قبولی ۹۸/۹۰%) به دست آمد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان نتیجه گرفت که روش‌های مختلف، استانداردهای مختلف را ارائه می‌دهند. بنابراین توصیه می‌گردد برای رسیدن به یک استاندارد واحد، از میانگین نمره به دست آمده از سه روش (آنگوف، آنگوف‌بله/خیر، آنگوف‌سه‌سطحی) استفاده گردد.


 
متن کامل [PDF 401 kb]   (186 دریافت)    
نوع مطالعه: واژه نامه توصیفی | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1402/1/15 | پذیرش: 1402/7/22 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education