ُSadoughi M, Eskandari N. Predicting Medical Students’ Academic Burnout Based on Academic Self-Efficacy: The Mediating Role of Academic Grit. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :105-114
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5616-fa.html
صدوقی مجید، اسکندری نجمه. پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی: نقش میانجی پایداری تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23
() :105-114
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5616-fa.html
ﮔﺮوه روانشناسی، داﻧﺸﻜﺪه علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. ، sadoughi.psy@gmail.com
چکیده: (1807 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی تحصیلی پیامدهای منفی قابلملاحظهای برای دانشجویان در پی دارد. بنابراین، شناسایی عوامل بازدارنده آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش میانجی پایداری تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.
روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بودند که از این تعداد 391 نفر با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شد. شرکتکنندگان به پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی میگلی(Midgley) و همکاران، فرسودگی تحصیلی برسو(Bresó) و همکاران و پایداری عمومی داکورث و کوین(Duckworth & Quinn) پاسخ دادند. دادهها از طریق آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: خودکارآمدی تحصیلی بهطور مستقیم، پایداری تحصیلی را پیشبینی میکند (01/0>p، 63/0=ß) و اثر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان منفی و معنیدار است (01/0>p، 31/0-=ß). همچنین، خودکارآمدی تحصیلی بهطور غیرمستقیم، از طریق پایداری تحصیلی میتواند بر فرسودگی تحصیلی تأثیر بگذارد (01/0>p، 29/0-=ß). بر این اساس میتوان گفت پایداری تحصیلی در رابطه میان خودکارآمدی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دارای نقش میانجی است.
نتیجهگیری: تقویت خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان میتواند موجبات افزایش پایداری تحصیلی آنها را فراهم آورده و از این طریق به کاهش فرسودگی تحصیلی آنها کمک نماید. بنابراین پیشنهاد میشود در برنامههای آموزشی، تقویت خودکارآمدی و پایداری تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.
تازههای تحقیق
مجید صدوقی: Google Scholar ,Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1401/12/13 | پذیرش: 1402/2/27 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول