XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zangiband A, Servatyari K, Zarezadeh Y, Rahmani K, Faraji O. Factors Affecting Student Concentration in Classroom Among the Students in Kurdistan University of Medical Science. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :94-101
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5601-fa.html
زنگی بند امین، ثروت یاری کارو، زارع زاده یدالله، رحمانی خالد، فرجی عبیدالله. بررسی عوامل مؤثر بر تمرکز در کلاس درس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :94-101

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5601-fa.html


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. ، faraji.obeid@gmail.com
چکیده:   (853 مشاهده)

مقدمه: تمرکز یکی از مهم‌ترین الزامات آموزش و یادگیری است. به‌طوری‌که عدم تمرکز و حواس‌پرتی در کلاس یکی از رایج‌ترین مشکلات آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف، بررسی عوامل مؤثر بر تمرکز در کلاس درس (عوامل مرتبط با اساتید، دانشجویان و محیط) از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1400 انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه مقطعی توصیفی بین 413 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به روش نمونه‎گیری در دسترس انجام شد. جهت جمع‎آوری اطلاعات از پرسشنامه مهر علیزاده و همکاران عوامل مرتبط با تمرکز در کلاس درس استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: میانگین نمره عوامل مؤثر بر تمرکز در کلاس درس مربوط به استاد، دانشجو و محیط به ترتیب 42/± 35/3، 48/±99/2 و 55/0±31/3 (از مجموع 4 نمره) بود. مؤثرترین عامل تمرکز در کلاس، برخورد مناسب استاد با دانشجویان (60/0±68/3) و کم‌ترین عامل در تمرکز در کلاس درس، اتکا به گروه جزوه‌نویسی (06/1±48/2) بود.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، اخلاق استاد مهم‌ترین نقش را در ایجاد تمرکز در کلاس درس دارد. اساتید می‌توانند با بهبود رفتار خویش، مهم‌ترین سهم را در ارتقاء آموزش داشته باشند.



تازه‌های تحقیق
عبیدالله فرجی:
Google Scholar, Pubmed


 
متن کامل [PDF 655 kb]   (301 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1401/11/3 | پذیرش: 1402/1/30 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education