XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Payami R, Moradi I, Sediq Maroufi S, Razmgir M S. Factors Affecting the Success of Mentoring Programs for Anesthesia Technology Students: A Systematic Review. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :149-162
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5597-fa.html
پیامی رضا، مرادی اسحاق، صدیق معروفی شهنام، رزمگیر مریم سادات. عوامل مؤثر بر موفقیت برنامه‌های راهنمایی یا منتورینگ (Mentoring) دانشجویان هوشبری: یک مرور نظام‌مند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :149-162

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5597-fa.html


گروه آموزش پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، sedighmaroufi.s@iums.ac.ir
چکیده:   (620 مشاهده)

مقدمه: عوامل مختلفی در موفقیت برنامه‌های راهنمایی یا منتورینگ (Mentoring) وجود دارد. ناآگاهی از این عوامل موفقیت، می‌تواند منجر به شکست برنامه‌های منتورینگ گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثردر موفقیت برنامه‌های منتورینگ دانشجویان هوشبری انجام شد.

روش‌ها: مقاله حاضر حاصل یک مرور نظام‌مند می‌باشد. برای بازیابی مطالعات مرتبط، با کلیدواژه‌های فارسی و انگلیسی نظیر راهنمایی، مرشد، موفقیت تحصیلی، پرستار بیهوشی Academic Success, Mentoring, Mentor و... در پایگاه‌های SID, Magiran, Cochrane, ERIC, CINAHL, WOS, PubMed, Scopus بانک مقالات پزشکی ایران و موتور جستجوگر Google Scholar جستجو بعمل آمد. معیارهای ورود داشتن زبان فارسی و انگلیسی و اشاره به برنامه منتورینگ دانشجویان هوشبری در مراکز درمانی طی سال‎های 1990 الی 2021 بودند. با توجه به چک‌لیست پریزما، CASP1 و MERSQI2 ارزیابی نقادانه مقالات، تفسیر، آنالیز وگزارش یافته‌ها به شکل توصیفی انجام گرفت. 
 
نتایج: پس از حذف مقالات تکراری، 1077 پژوهش مورد غربالگری قرار گرفتند که با توجه به چک‌لیست پریزما 13 مقاله حائز شرایط ورود و تحلیل در مطالعه شدند. بر اساس نتایج، رابطه منتورینگ، از سه مرحله؛ قبل از شروع، حین و پس از اتمام برنامه تشکیل شده است. عوامل موفقیت به‌طور کلی در چهار حیطه فردی، انگیزشی، آموزشی و محیطی دسته‌بندی می‌شوند. از ویژگی‌های موفقیت در منتورینگ، تطبیق منتور یا مرشد (Mentor) و منتی یا مرید (Mentee)، تعیین مسئولیت‌ها و اهداف، اشتیاق، در دسترس بودن، عدم قضاوت و انتقادپذیری مرشد و مرید، ارائه بازخورد سازنده و داشتن آگاهی از نگرش خود و عوامل جغرافیایی و فرهنگی را می‌توان نام برد.

نتیجه‌گیری: برای رسیدن به موفقیت در منتورینگ‌ هوشبری باید توجه داشت که در همان ابتدا افراد مطابقت با یکدیگر داشته باشند، همچنین مسئولیت‌ها و اهداف یکدیگر را بشناسند تا بتوانند ادامه برنامه راهنمایی را طراحی کنند. این موضوع نشان از اهمیت بالاتر مرحله قبل از شروع منتورینگ (مرحله نخست) و همچنین حیطه فردی نسبت به بقیه مراحل و حیطه ها دارد. 

 
متن کامل [PDF 1104 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1401/10/28 | پذیرش: 1402/2/6 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education