Khakshour A, Khodashenas E, Hosseini F, Irannezhad R, Azarfar A, Sharifi Z. Investigating The Impact Of The Training Program "Selected Pediatric Outpatient Medicines" On The Level Of Knowledge Of Interns In The Three-Month Period Of Pediatrics. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :1-7
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5592-fa.html
خاکشور علی، خداشناس عزت، حسینی فاطمه، ایراننژاد رضا، آذرفر آنوش، شیخی ژیلا و همکاران.. تاثیر برنامه آموزش "منتخب داروهای سرپایی طب کودکان" بر میزان دانش کارورزان در دوره سه ماهه اطفال. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23
() :1-7
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5592-fa.html
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی مشهد، مشهد، خراسان رضوی، ایران ، z.sharifi29@yahoo.com
چکیده: (1495 مشاهده)
مقدمه: ضرورت یک آموزش پویا در حوزه پزشکی با هدف ارتقای کیفیت آموزش در راستای تربیت پزشکان کارآمدتر همواره منجر به ارائه روشهای نوین آموزشی شده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر اجرای برنامه آموزشی منتخب داروهای سرپایی طب کودکان بر میزان دانش کارورزان است.
روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخلهای نیمهتجربی دو گروهه از نوع پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل است که 70 نفر (از طریق گمارش تصادفی 35 نفر به عنوان گروه کنترل و 35 نفر به عنوان گروه مداخله در نظر گرفته شدند) از دانشجویان دوره انترنی پزشکی سال تحصیلی 1397-1396دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به بیمارستانهای امام رضا، قائم و دکتر شیخ مشهد معرفی شده بودند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات آزمونی ساختاریافته با عنوان سنجش میزان دانش و آگاهی دانشجویان از داروهای سرپایی طب اطفال، بر اساس متغیرهای مورد مطالعه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی (میانگین و فراوانی انحراف معیار) و آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار میزان دانش کارورزان در پیشآزمون در گروه کنترل (57/0±93/5) و گروه مداخله (57/0±93/5) بود و در پسآزمون نیز میانگین و انحراف معیار میزان دانش کارورزان در گروه کنترل (28/1±89/13) و گروه مداخله (34/1±82/16) بود. میانگین نمرات دو گروه کنترل و مداخله در پسآزمون معنادار بود (001/0=p) که نشاندهنده تاثیر برنامه مکمل آموزشی طب سرپایی اطفال در گروه مداخله است. آماره ازمون (407/85 =F) بود.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر تاثیر برنامه آموزشی منتخب داروهای سرپایی طب اطفال را بر ارتقای آموزش معمول و به عنوان یک آموزش مکمل موثر تایید نمود. بنابراین به نظر میرسد اجرای این برنامه آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در سالهای آینده باید مورد توجه قرار بگیرد.
تازههای تحقیق
زهرا شریفی: Google Scholar, Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1401/10/17 | پذیرش: 1401/12/22 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول