XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiei A, Razaghi Zare Bidgoli A, Mousavi G, Mirhosseini F. Comparing of Students' Academic Achievement of Service Commitment Quota with other Quotas in Kashan University of Medical Sciences in the Academic Year 2021. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :79-88
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5588-fa.html
شفیعی علی، رزاقی زارع بیدگلی عاطفه، موسوی غلام عباس، میرحسینی فخرالسادات. مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه تعهد خدمت با سایر سهمیه‌ها در دانشکده پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :79-88

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5588-fa.html


دکتری تخصصی آموزش پزشکی، گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی و مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران. ، f-mirhoseiny@yahoo.com
چکیده:   (901 مشاهده)

مقدمه: باتوجه ‌به ارتباط پیشرفت تحصیلی دانشجویان با عملکرد و توانایی آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی و نظر به نقش مهم سهمیه ورودی به دانشگاه در پیشرفت تحصیلی دانشجویان، این تحقیق به‌منظور مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه تعهد خدمت با سایر سهمیه‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه مقطعی که در سال 1400 انجام شد تعداد 337 دانشجوی پزشکی ورودی 1396-1394 دانشگاه علوم پزشکی کاشان به روش سرشماری شرکت نمودند. متغیرهای دموگرافیک و اطلاعات مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان از سامانه هم آوا و از طریق آموزش کل دانشگاه استخراج شد. داده‌های جمع‎آوری شده با استفاده از آزمون‌های ANOVA، LSD و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج: در مقایسه عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس نحوه پذیرش، دانشجویان تعهد خدمت مناطق محروم از کمترین میانگین معدل علوم پایه (61/1±77/14) و معدل کل تا پایان فیزیوپاتولوژی (54/1±75/14) برخوردار بودند و معدل دیپلم (046/0=P، 80/3=F)، میانگین تراز کنکور (001/0>P، 44/26=F)، معدل علوم پایه (001/0=P، 46/5=F)، معدل دوره فیزیوپاتولوژی (003/0=P، 62/11=F) و معدل کل تا پایان دوره فیزیوپاتولوژی (001/0=P، 46/7=F) آن­ها نسبت به دانشجویان روزانه به طور معناداری پایین‌تر بود؛ ولی نسبت به دانشجویان پردیس خودگردان تفاوت معنی‌داری نداشت (05/0P>).

نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد به‌طورکلی وضعیت تحصیلی دانشجویان تعهد خدمت مناطق محروم پایین‌تر از دانشجویان روزانه و مشابه با دانشجویان پردیس خودگردان بود. پیشنهاد می‌شود مسئولان آموزشی اقداماتی در جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان تعهد خدمت مناطق محروم انجام دهند.



تازه‌های تحقیق
فخرالسادات حسینی:
 Google ScholarPubmed
 
متن کامل [PDF 888 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1401/10/4 | پذیرش: 1401/10/26 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education