گروه آموزشی کودکان، دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزش، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران. ، mmollahadi@gmail.com
چکیده: (1637 مشاهده)
مقدمه: پرستاران نقش بهسزایی در بهبود عملکرد بیمارستان و در نتیجه ارتقای سطح سلامت جامعه دارند. نگرانی در مورد وضعیت آمادگی پرستاران جدیدالورود بهعلت ناکافی بودن آموزشهای کارشناسی پرستاری مورد توجه قرار گرفته است. لذا مطالعه حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی برای آشنایی، یادآوری و توانمندسازی پرستاران جدیدالورود در بیمارستان بقیها... (عج) انجام شد.
روشها: مطالعه حاضر براساس مدل،ADDIE ، در سال 1401 و براساس پنج مرحله: تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزشیابی انجام شد. در مرحله تجزیه و تحلیل ابتدا نیازسنجی بهمنظور تأیید ضرورت تدوین بسته آموزشی پرستاران جدیدالورود در چندین جلسه مشورتی با افراد خبره جمعآوری و جمعبندی گردید. در مرحله طراحی جهت تعیین عناوین بسته آموزشی و نظرخواهی از افراد خبره از روش دلفی استفاده شد. در مرحله توسعه محتوا در مورد عناوین پیشنهادی از منابع مختلف اعتباربخشی در بسته آموزشی استفاده شد. در نهایت و بعد از جمعبندی مراحل مطالعه، بسته آموزشی پرستاران جدیدالورود نهایی شد.
نتایج: از 59 عنوان پیشنهادی براساس نظر خبرگان 39 عنوان وارد بسته آموزشی نهایی شدند. از مهمترین موارد میتوان به استاندارد تحویل بیمار (ISBAR)، تلفیق دارویی، فرآیند هموویژولانس، دستورالعمل ترخیص ایمن، رعایت بهداشت دست، شناسایی صحیح و فعال بیماران، مراقبت و پیشگیری از سقوط، زخم بستر و ترومبوآمبولی در بیماران، دارودهی صحیح، پیشگیری و دستورالعمل مواجهه شغلی، احتیاطات استاندارد و ایزولاسیون و نظام سندرمیک نام برد.
نتیجهگیری: بسته آموزشی طراحی شده برای پرستاران جدیدالورود که مبتنی بر نیازهای واقعی و درک شده پرستاران و همچنین مبتنی بر اجماع نظر پرستاران و خبرگان است، میتواند در ارتقاء توانمندی حرفهای پرستاران جدیدالورود نقش موثری داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1401/10/1 | پذیرش: 1402/5/14 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول