XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Askari A, Faizi F, Vafadar Z, Mollahadi M. Designing a Training Package for New Nurses in Medical Centers. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :176-184
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5585-fa.html
عسکری علی، فیضی فخرالدین، وفادار زهره، ملاهادی محسن. طراحی بسته آموزشی برای پرستاران جدیدالورود در مراکز درمانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :176-184

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5585-fa.html


گروه آموزشی کودکان، دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزش، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... (عج)، تهران، ایران. ، mmollahadi@gmail.com
چکیده:   (712 مشاهده)

مقدمه: پرستاران نقش به‌سزایی در بهبود عملکرد بیمارستان و در نتیجه ارتقای سطح سلامت جامعه دارند. نگرانی در مورد وضعیت آمادگی پرستاران جدیدالورود به‌علت ناکافی بودن آموزش‌های کارشناسی پرستاری مورد توجه قرار گرفته است. لذا مطالعه حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی برای آشنایی، یادآوری و توانمندسازی پرستاران جدیدالورود در بیمارستان بقیه‌ا... (عج) انجام شد.

روش‌ها: مطالعه حاضر براساس مدل،ADDIE ، در سال 1401 و بر‌اساس پنج مرحله: تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزشیابی انجام شد. در مرحله تجزیه و تحلیل ابتدا نیازسنجی به‌منظور تأیید ضرورت تدوین بسته آموزشی پرستاران جدیدالورود در چندین جلسه مشورتی با افراد خبره جمع‌آوری و جمع‌بندی گردید. در مرحله طراحی جهت تعیین عناوین بسته آموزشی و نظرخواهی از افراد خبره از روش دلفی استفاده شد. در مرحله توسعه محتوا در مورد عناوین پیشنهادی از منابع مختلف اعتباربخشی در بسته آموزشی استفاده شد. در نهایت و بعد از جمع‌بندی مراحل مطالعه، بسته آموزشی پرستاران جدیدالورود نهایی شد.

نتایج: از 59 عنوان پیشنهادی بر‌اساس نظر خبرگان 39 عنوان وارد بسته آموزشی نهایی شدند. از مهم‌ترین موارد می‌توان به استاندارد تحویل بیمار (ISBAR)، تلفیق دارویی، فرآیند هموویژولانس، دستورالعمل ترخیص ایمن، رعایت بهداشت دست، شناسایی صحیح و فعال بیماران، مراقبت و پیشگیری از سقوط، زخم بستر و ترومبوآمبولی در بیماران، دارودهی صحیح، پیشگیری و دستورالعمل مواجهه شغلی، احتیاطات استاندارد و ایزولاسیون و نظام سندرمیک نام برد.

نتیجه‌گیری: بسته آموزشی طراحی شده برای پرستاران جدیدالورود که مبتنی بر نیازهای واقعی و درک شده پرستاران و همچنین مبتنی بر اجماع نظر پرستاران و خبرگان است، می‌تواند در ارتقاء توانمندی حرفه‌ای پرستاران جدیدالورود نقش موثری داشته باشد.



 
متن کامل [PDF 671 kb]   (200 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1401/10/1 | پذیرش: 1402/5/14 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education