مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، nikooyamani@gmail.com
چکیده: (2032 مشاهده)
مدیریت برنامه درسی، مبنای خوبی برای برنامهریزی در راستای ارتقای نظام آموزشی در سطوح مختلف مدیریتی باشد(1). مدیریت برنامه درسی فرآیند 4 مرحله ای شامل مشارکت در تعیین و استقرار اهداف، تدوین فرآیندی برای هدایت مدرسان درجهت اهداف، استقرار فنون مدیریتی برای اجرای فرآیند و درپایان ارزشیابی روایی اهداف، فرآیندها و فنون مدیریتی(2) و به دلایلی مانند افزایش پیچیدگی برنامه درسی و تغییر در سیستم مراقبتهای بهداشتی و اقدامات پزشکی اهمیت بیشتری پیداکرده است(3). مدیریت برنامه درسی گاهی مترادف با مدیریت یاددهی- یادگیری و گاه به معنای مدیریت کل سازمان آموزشی تلقی میشود(4). کلمنت (Klement)، به تشکیل یک تیم از اساتید دستاندرکاران بازنگری برای مدیریت برنامه درسی اشاره مینماید و وظایف این تیم را ارزشیابی دانشجویان از درس ارائهشده، بررسی آزمونها و میزان پوشش موضوعات تعیینشده، بررسی تصادفی سخنرانیها، بررسی مواد آموزشی مطرح میکند(5). فونگ (Fong) به استانداردی با موضوع مدیریت، ارزشیابی و بهبود برنامه درسی اشاره میکند(6). واتسن (Watson) یک سیستم مدیریت برنامه درسی را بهمنظور پشتیبانی تدوین و اجرای برنامه شامل شش بخش نقشه برنامه درسی، جدول زمانبندی، مدیریت درس، فهرست منابع یادگیری، کارپوشه دانشجو، پیگیری آزمون و ارزیابی توسط همتایان اشاره نموده است(7). در هرکدام از این مطالعات، بهنوعی نگرانی متولیان اجرای برنامه درسی نسبت به کیفیت اجرای برنامه است. توجه به ساختار مدیریتی، معرفی منابع و ابزارهای متفاوت در دسترس برای گردآوری دادههای موردنیاز بهمنظور تصمیمگیری مدیریتی، بشدت احساس میشود. در همین راستا واحد برنامهریزی درسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شیوه نامهای جهت مدیریت برنامه درسی تدوین نموده است. هدف این دستنوشته معرفی شیوهنامه در چهاربخش برنامهریزی، پایش، ارزشیابی و بازنگری است.
تازههای تحقیق
نیکو یمانی: Google Scholar, Pubmed
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1401/9/26 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول