[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 23 - ::
جلد 23 - صفحات 45-38 برگشت به فهرست نسخه ها
حرفه‌ای گرایی در دستیاران تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مهناز برومند ، محمد شامل رستمی، مجید خادم رضاییان، محمد محمدی، سیدرضا موسوی، اسماعیل رنجبر*
گروه علوم تشریح و بیولوژی سلولی، دانشکده پزشکی و عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، ranjbar.esmaeil.mums@gmail.com
چکیده:   (73 مشاهده)
مقدمه: حرفه‌ای‌گرایی پایه اعتمادی است که رابطه پزشک - بیمار بر آن بنا می‌شود. آموزش حرفه‌ای‌گرایی، بخشی ضروری از برنامه آموزشی دستیاران بالینی است. هدف از این مطالعه سنجش سه بعد حرفه‌ای‌گرایی ابعاد شامل احترام، شرافت و تعالی در بین دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.
روش‌ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی و به روش نمونه‌گیری در دسترس در سال تحصیلی 1400-1399 در بخش‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. در این پژوهش، 108 دانشجوی رشته‌های تخصصی پزشکی شرکت نمودند. ابزار این مطالعه پرسشنامه ABIM (American Board of Internal Medicine) بود که اعتبار و پایایی آن طبق مطالعه آرامش و همکاران بررسی و تایید شده است. پاسخ به سؤالات بر اساس مقیاس لیکرت از صفر (هیچگاه) تا 10 (همیشه) است. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از شاخص‌های آماری توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نمرات کسب شده شرکت‌کنندگان در حیطه تعالی 54/1±95/5، در حیطه شرافت 75/1±68/7 و در حیطه احترام 67/1±96/6بودکه در حد متوسط رو به بالا است. میانگین نمره کل پرسشنامه در تمامی افراد مورد مطالعه 40/1 ± 88/6 از 10 نمره گزارش گردید.
نتیجه‌گیری: با توجه به سطح نمرات کسب شده در مقوله حرفه‌ای‌گرایی به نظر می‌رسد که نیاز به برنامه‌ریزی آموزشی مناسب­تری جهت ارتقای آن در میان دستیاران تخصصی وجود دارد. این مسأله به ویژه در حوزه تعالی ضروری تر است.
واژه‌های کلیدی: حرفه‌ای‌گرایی، تعالی، احترام، شرافت، آموزش پزشکی، دستیار پزشکی
متن کامل [PDF 504 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1401/9/22 | پذیرش: 1401/12/3 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Boroumand Rezazadeh M, Shamel Rostami M, Khadem-Rezaiyan M, Mohammadi M, Mousavi S R, Ranjbar E. Examining Professionalism In Medical Assistants. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :38-45
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5580-fa.html

برومند مهناز، شامل رستمی محمد، خادم رضاییان مجید، محمدی محمد، موسوی سیدرضا، رنجبر اسماعیل. حرفه‌ای گرایی در دستیاران تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :38-45

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5580-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 23 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570