گروه علوم تشریح و بیولوژی سلولی، دانشکده پزشکی و عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، ranjbar.esmaeil.mums@gmail.com
چکیده: (73 مشاهده)
مقدمه: حرفهایگرایی پایه اعتمادی است که رابطه پزشک-بیمار بر آن بنا میشود. آموزش حرفهایگرایی، بخشی ضروری از برنامه آموزشی دستیاران بالینی است. هدف از این مطالعه سنجش سه بعد حرفهایگرایی ابعاد شامل احترام، شرافت و تعالی در بین دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. روشها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی و به روش نمونهگیری در دسترس در سال تحصیلی 1400-1399 در بخشهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. در این پژوهش، 108 دانشجوی رشتههای تخصصی پزشکی شرکت نمودند. ابزار این مطالعه پرسشنامه ABIM(American Board of Internal Medicine)بود که اعتبار و پایایی آن طبق مطالعه آرامش و همکاران بررسی و تایید شده است. پاسخ به سؤالات بر اساس مقیاس لیکرت از صفر (هیچگاه) تا 10 (همیشه) است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نمرات کسب شده شرکتکنندگان در حیطه تعالی 54/1±95/5، در حیطه شرافت 75/1±68/7 و در حیطه احترام 67/1±96/6بودکه در حد متوسط رو به بالا است. میانگین نمره کل پرسشنامه در تمامی افراد مورد مطالعه 40/1 ± 88/6 از 10 نمره گزارش گردید. نتیجهگیری: با توجه به سطح نمرات کسب شده در مقوله حرفهایگرایی به نظر میرسد که نیاز به برنامهریزی آموزشی مناسبتری جهت ارتقای آن در میان دستیاران تخصصی وجود دارد. این مسأله به ویژه در حوزه تعالی ضروری تر است.
Boroumand Rezazadeh M, Shamel Rostami M, Khadem-Rezaiyan M, Mohammadi M, Mousavi S R, Ranjbar E. Examining Professionalism In Medical Assistants. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :38-45 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5580-fa.html
برومند مهناز، شامل رستمی محمد، خادم رضاییان مجید، محمدی محمد، موسوی سیدرضا، رنجبر اسماعیل. حرفهای گرایی در دستیاران تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :38-45