XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari S, Mohammadi Y, Mehdizadeh F, Kazemi T. The Effect of a Blended Learning with the Simultaneous Presence of a Clinical Specialist and a Pharmacist on the Learning Rate of Medical Students in the Heart Department of Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :137-144
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5576-fa.html
جعفری شیما، محمدی یحیی، مهدی زاده فاطمه، کاظمی طوبی. تاثیر دوره آموزشی تلفیقی با حضور همزمان متخصص بالینی و داروساز بالینی بر میزان یادگیری دانشجویان پزشکی در گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :137-144

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5576-fa.html


گروه قلب، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، drtooba.kazemi@gmail.com
چکیده:   (594 مشاهده)

مقدمه: از آنجایی که تشخیص و تجویز داروی مناسب توسط پزشکان از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به کوتاه بودن دوره کارآموزی و کارورزی این امر به خوبی میسر نمی‌شود، هدف ما از این مطالعه بررسی تاثیر دوره آموزشی تلفیقی (حضور همزمان متخصص بالینی و متخصص داروسازی بالینی) بر میزان یادگیری دانشجویان پزشکی در گروه قلب است.

روش‌ها: این مطالعه‌ی کمی و نیمه تجربی تک گروهی بر روی 34 دانشجوی کارآموز و کارورز گروه قلب در سال 1400 انجام شد. روش مداخله، آموزش تلفیقی مدیریت هیپرتانسیون، دیس لیپیدمی، نارسایی قلبی و داروهای آنتی کواگولانت با حضور متخصص بالینی و داروساز بالینی به صورت آموزش نظری و درمانگاهی بود. با استفاده از آزمونی که قبل و بعد از برگزاری دوره اخذ می­شد میزان یادگیری دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمون شامل 15 سوال در رابطه با مدیریت درمان هیپرتانسیون، چربی خون، نارسایی قلبی و عوارض داروها بود. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t زوج شده در نرم‌افزار SPSS ورژن 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: نتایج نشان داد نمره دانشجویان پس از برگزاری دوره افزایش معنی‌داری داشته (t=-8 نمره قبل دوره 1±6، نمره بعد دوره 2±11و001/0p<). این افزایش در هر دو گروه کارآموز و کارورز مشاهده شد اما در گروه کارآموزان از نظر آماری معنی‌دار شد (t=-15 کارآموزان قبل 1±6 و بعد 11±12 001/0 p<،t=-1 کارورزان قبل 2±7 و بعد 1±8، 092/0p=).

نتیجه‌گیری: روش‌های آموزشی تلفیقی با حضور متخصص بالینی و داروساز بالینی در بهبود مدیریت دارودرمانی در دانشجویان پزشکی می‎تواند نقش موثری داشته باشد و در گروه‎های مختلف توصیه به انجام این روش می‎گردد.

تازه‌های تحقیق
طوبی کاظمی: Google Scholar,Pubmed

 
متن کامل [PDF 853 kb]   (187 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1401/9/15 | پذیرش: 1401/11/1 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education