(دستیار تخصصی دندانپزشکی کودکان)، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران ، atefeh.sharifi1374@yahoo.com
چکیده: (1296 مشاهده)
مقدمه: رعایت اصول و روشهای تعهد حرفهای بر روابط درمانگر و بیمار تأثیر میگذارند و از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این مطالعه با هدف بررسی تعهد حرفهای در دانشجویان و دستیاران تخصصی دندانپزشکی انجام شد.
روشها: در این مطالعه مقطعی به روش توصیفی-مقطعی ، 153 نفر از 170 دانشجو، شامل 101 دانشجوی سال آخر و 52 دستیار تخصصی به روش سرشماری (نمونه در دسترس) شرکت نمودند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای برگرفته از ADEA Tool for Action on Professionalism in Dental Education بود. پس از طراحی ابزار، روایی صوری و محتوایی و پایایی آن ارزیابی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای Mann-Whitney و Kruskal-Wallis با 05/0>P استفاده شد.
نتایج: میانگین نمره کل دیدگاه دانشجویان نسبت به تعهد حرفهای 23/12±61/115 (از مجموع 145 نمره) و دستیاران 00/7±17/120 بود (04/0=P و02/2=z) بود. نمرات زیر مقیاسهای کفایت و مسؤولیتپذیری در دستیاران بالاتر از دانشجویان بود. میانگین نمره کفایت دانشجویان 93/2±45/27، دستیاران 76/1±69/28 (006/0= Pو 7/2=z)، و میانگین نمره مسؤولیتپذیری دانشجویان 82/2±22/19، دستیاران 78/1±42/20 (51/0, z= 008/0=P) بود. زنان دستیار در نمره کل (02/0=P و 46/11= χ2 (2)) و زیر مقیاس مسؤولیتپذیری (009/0=P و86/11= χ2 (2)) نمرات بالاتری نسبت به مردان دستیار داشتند.
نتیجهگیری: هر دو گروه دانشجویان عمومی و دستیاران تخصصی دندانپزشکی دارای میانگین نمره بالایی از دیدگاه نسبت به تعهد حرفهای داشتند. با توجه به این که در بعضی حوزهها دانشجویان نمره پایینتری کسب کردهاند، برای بهبود کیفیت آموزش و ارزیابی در طرح درس تعهد حرفهای مدنظر قرار گیرد.
تازههای تحقیق
عاطفه برزگر شریفی: Google Scholar
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1401/9/14 | پذیرش: 1401/11/10 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول