XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Monajemi A. Meta-research. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :270-270
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5554-fa.html
منجمی علیرضا. فراپژوهش. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :270-270

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5554-fa.html


گروه فلسفه علم و تکنولوژی، پژوهشکده مطالعات فلسفی و تاریخی علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی علوم انسانی تهران ، monajemi.alireza@gmail.com
چکیده:   (511 مشاهده)
 علم یکی از پیش‌ران‌های توسعۀ جامعه است، اما پژوهش‌های علمی مصون از خطا و عاری از نقصان و کاستی نیستند. از همین رو هر پژوهشگر علاوه بر تمرکز بر موضوع پژوهش خود، باید دورنمایی از پژوهش‌ورزی، کارکردها، محدودیت‌ها و خطاهای آن داشته باشد. این مستلزم آن است که پژوهش خود به موضوع پژوهش تبدیل شود. چنین حیطه‌ای را فراپژوهش می‌نامند.
تحلیل و نقد پژوهش‌های علمی همچون علوم زیست‌پزشکی با روش‌های خود این علوم میسر نیست، بلکه به دانش و روش‌های علوم انسانی به ویژه فلسفۀ علم نیاز دارد. هدف از تحلیل و نقد پژوهش‌های علمی نشان دادن محدودیت‌های پژوهش‌های علمی است به‌گونه‌ای که آن را در جای درستش بنشانیم و از پژوهش‌های بی‌معنا، بی‌ارزش، بی‌فایده و زیان‌بار پالایش کنیم.
فراپژوهش مطالعه پژوهش‌ها، روش‌ها، گزارش‌دهی، تکرارپذیری، ارزیابی و پاداش‌دهی آنها است. کارکرد فراپژوهش کم‌ارزش شمردن پژوهش‌های علمی یا بی‌اعتبار کردن علم نیست، بلکه کارکرد آن تضمین، پیشبرد و دفاع از علم قدرتمند (robust) است. پژوهش‌های بی‌کیفیت و مخدوش می‌توانند منجر به کاهش اعتماد عمومی به نهاد علم شود. از این رو کارکرد فراپژوهش، دفاع از ساحت علم، تقویت اعتماد عمومی به آن و تضعیف جنبش‌های ضدعلمی است.


تازه‌های تحقیق
علیرضا منجمی: Google Scholar ,Pubmed

 
واژه‌های کلیدی: واژه‌نامه توصیفی، فراپژوهش
متن کامل [PDF 121 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: واژه نامه توصیفی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1401/8/7 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education