XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani M, Zolfaghari M, Najimi A. Obstacles For Establishing Interaction Between Faculty Members And Students In Virtual Courses: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :48-60
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5547-fa.html
دهقانی مهشید، ذوالفقاری میترا، نجیمی آرش. موانع تعامل اساتید و دانشجویان در آموزش مجازی: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :48-60

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5547-fa.html


گروه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، zolfaghm@tums.ac.ir
چکیده:   (702 مشاهده)

مقدمه: ویژگی اصلی و اساسی آموزش الکترونیکی، علاوه بر دسترسی آسان به اطلاعات، ویژگی ارتباطی و تعاملی آن است. بدون برقراری تعامل، یادگیرندگان انگیزه‌ای برای ادامه دوره در خود نمی‌بینند و یادگیری به وقوع نمی‌پیوندد. این پژوهش با هدف شناسایی موانع تعامل در یادگیری الکترونیکی و ارائه‌ راهکارهای ایجاد و بهبود تعاملات از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته‌های مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه‌ی کیفی با روش تحلیل محتوا، 22 نفر مشارکت‌کننده از طریق نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع اطلاعات، از میان استادان و دانشجویان دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختار یافته عمیق گردآوری و تحلیل داده‌ها (با رویکرد قراردادی) براساس مدل گرانهایم و لاندمن(Granheim and Lundman) سال 2020، انجام شد. اطمینان از صحت و استحکام پژوهش با استفاده از معیارهای لینکلن و گوبا (Lincoln and Guba) انجام گرفت.

نتایج: یافته‌های حاصل از موانع در 6 طبقه‌ی اصلی: فرآیند ناقص ارائه‌ی آموزش، موانع انگیزشی و نگرشی، موانع زیرساختی، چارچوب‌های فردی، ضعف در گستره‌ی دانش و شناخت و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ناقص ساختاری و 16 طبقه‌ی فرعی قرار گرفت. از میان گزاره‌های مربوط به موانع بیشترین تأثیر از دیدگاه پاسخ‌دهندگان مربوط به فرآیند ناقص ارائه‌ی آموزش بود. بعد از آن موانع انگیزشی و نگرشی، موانع زیرساختی، چارچوب‌های فردی، ضعف در گستره‌ی دانش و شناخت و در نهایت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ناقص ساختاری توسط افراد صاحب‎نظر ارائه شد.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه موانع تعامل در یادگیری الکترونیکی را از دیدگاه اساتید و دانشجویان تبیین نمود. شناخت این موانع در جهت برطرف کردن آن با هدف ایجاد و توسعه تعامل در یادگیری الکترونیکی، کمک‌کننده خواهد بود. تقویت تعامل در آموزش‌های مجازی با هدف تسهیل یادگیری قویا پیشنهاد می‌گردد.



تازه‌های تحقیق
میترا ذوالفقاری
:Google Scholar, Pubmed

 
متن کامل [PDF 981 kb]   (269 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1401/7/10 | پذیرش: 1401/12/23 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education