دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، yaghmaeim@yahoo.com
چکیده: (833 مشاهده)
مرور متون، به مثابه مطالعه دانش موجود در مورد موضوعی که پژوهشگر قرار است در مورد آن کار کند، نقشی کلیدی در امر پژوهش بازی میکند و تنها پس از مرور کردن متون است که محقق میتواند دلایل منطقی برای بیان پرسش پژوهشی خود مطرح کند. مرور متون معمولاً به دو شکل انجام میگیرد. شکل متداولتر آن است که در بخش مرور متون رسالهها و یا مقدمه مقالات چاپ شده در ژورنالها میبینیم. در این جا هدف از مرور متون، بیان دانش فعلی و نقصانهای آن در حیطه سؤال پژوهشی است و پاسخ دادن به این پرسش که چگونه پژوهش مورد نظر میتواند این خلا را پر کند. همچنین در مرور متون است که اهمیت پاسخ دادن به سؤال پژوهشی، بنیان نظری برای مطالعه پیشنهاد شده و دلایلی برای صحیح و مناسب بودن روشها و رویکردهای مطالعه بیان میشود. در این شکل اغلب هدف پژوهش فعلی بسط کارهایی که در گذشته انجام شده، یا انجام پژوهش مبتنی بر نظریههای موجود است و از همین رو دادههای منتشر شده در همان زمینه و بستر که نویسندگان در متون اصیل از آن بهره بردهاند بحث و صورتبندی میشوند در شکل دوم، پژوهشگر درگیر ارزیابی مجدد دادههای منتشر شده با استفاده از پارادیم یا در زمینه ای (context) کاملاً متفاوت که نویسندگان مقالات اولیه در نظر نگرفتهاند، است. در این حالت حاصل مرور متون خود یک کار پژوهشی اصیل و ارزشمند است که به شکل یک مقاله مروری (Review article) عرضه میشود. این شکل از مرور متون تنها برای توجیه پژوهش محقق نیست و خود میتواند نقطه شروع مستحکمی برای دیگر پژوهشگران باشد. در منابع برای این شکل دوم مرور منابع اشکال مختلفی قائل شدهاند. از جمله آنها میتوان به مرور روایتی (Narrative review)، مرور انتقادی (Critical review)، مرور چتری (Umbrella review)، مرور دامنه (Scoping review) ، نقشه شواهد (Mapping review) و مرور نظاممند (Systematic review) اشاره کرد. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده در بررسی متون هم از شیوههای متفاوتی مانند تحلیل موضوعی (Thematic)، تحلیل گاهشماری (Chronological) ، تحلیل روششناسی(Methodological) ، و تحلیل نظری (Theoretical) استفاده میشود.
تازههای تحقیق
مینو یغمایی: Google Scholar,Pubmed
نوع مطالعه:
واژه نامه توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت پژوهشهای دانشگاهی دریافت: 1401/7/4 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول