Omid A, Mollabashi R. Guidelines for monitoring educational ambulatory(outpatient) clinics in Isfahan university of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :244-247
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5540-fa.html
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، mollabashir@gmail.com
چکیده: (631 مشاهده)
دوره بالینی یکی از مهمترین دورههای آموزش رشته پزشکی است و شامل آموزش در عرصههایی مانند بخشهای بستری، درمانگاهها و گزارش صبحگاهی میشود. آموزش در هر یک از این عرصهها، شیوههای خاص خود را دارا است و دارای نقاط قوت و ضعف و چالشهای ویژهای است(1). یکی از این عرصههای مهم درمانگاههای آموزشی است که در آن اقدامهای تشخیصی، درمانی و مشاوره بیماران، بدون نیاز به بستری شدن انجام میگیرد(2) با توجه به این که بیماران در درمانگاه حال عمومی بهتری از بیماران بخش دارند امکان ارتباط و بهرهگیری آموزشی فراگیران از آنها در این محیط به خوبی فراهم است(2). درمانگاه به عنوان محیطی خلاق امکان آموزش و یادگیری طیف وسیعی از بیماریها و آموزش سلامت را در اختیار فراگیران قرار میدهد(3). در این محیط، اجزاء و فضای آموزشی مناسبی برای سه گروه کارآموز، کارورز و دستیار وجود دارد(1). درمانگاه فرصت لازم جهت تعامل استاد با فراگیر، مشاهده مستقیم مهارتهای بالینی فراگیران و ارایه الگو به فراگیران در زمینه مهارتهای عملی و نگرشی برای ایجاد ارتباط مؤثر با بیمار را فراهم میکند. همچنین فراگیران میتوانند گرفتن شرححال، انجام معاینه فیزیکی، مرور تشخیصهای افتراقی و همچنین درمان سرپایی ونسخهنویسی را بیاموزند(2).
با توجه به اهمیت این عرصه، نیاز است به طور مداوم فرآیند یاددهی یادگیری و آموزش آن پایش و بررسی شود. با بررسی مداوم چالشها و مشکلات این روش آشکار میشود و با ارائهی بازخورد سعی در رفع آن میشود. در همین راستا در واحد آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شیوهنامهای جهت نظارت بر فرایند آموزش درمانگاهها تدوین گردید. هدف این مطالعه معرفی شیوهنامه نظارت بر فرایند آموزش درمانگاهی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
تازههای تحقیق
رویا ملاباشی: Googlescholar ,Pubmed
نوع مطالعه:
نامه علمی |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1401/6/28 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول