[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 22 - ::
جلد 22 - صفحات 346-339 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش اثربخشی یادگیری الکترونیکی هم‌زمان و ناهم‌زمان بر عملکرد تحصیلی
محمد زارع ، محمد رضا نیلی ، خدیجه علی آبادی ، اسماعیل زارعی زوارکی ، محمد عسکری
تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، zareeducation@gmail.com
چکیده:   (55 مشاهده)
مقدمه: هدف از یادگیری الکترونیکی ایجاد شرایط مطلوب یادگیری در فرآیند یاددهی- یادگیری است. یکی از معیارهای موفقیت در این دوره‌ها آگاهی نسبت به این روش یادگیری و استفاده مناسب از آن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش الکترونیکی هم‌زمان و ناهم‌زمان بر عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش کاربردی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه‌آماری کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 بود (260 نفر). از این جامعه آماری 30 نفر به صورت هدف‌مند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (هر گروه 15 نفر). در ابتدا پیش‌آزمون عملکرد تحصیلی از هر دو گروه گرفته شد. پس از آن گروه کنترل محتوای درس روان‌شناسی را در قالب آموزش الکترونیکی نا‌هم‌زمان و گروه آزمایش همان محتوا را در قالب آموزش الکترونیکی هم‌زمان آموزش دیدند. سپس، پس‌آزمون عملکرد تحصیلی از هر دو گروه گرفته شد. ابزار مورد استفاده شامل آزمون عملکرد تحصیلی با 20 سؤال عینی از درس روانشناسی بود. روایی این ابزار از طریق تأیید متخصصین روان‌شناسی احراز شد. پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ برای پیش‌آزمون 81/0 و پس‌آزمون 79/0 محاسبه گردید. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون آماری کوواریانس تحلیل شد.
نتایج: نتیجه نشان داد، بین نمره عملکرد تحصیلی درس روان‌شناسی در پس‌آزمون دو گروه آموزش دیده به روش هم‌زمان تفاوت‌ معناداری وجود دارد (001/0>p)؛ استفاده از آموزش الکترونیکی هم زمان در گروه آزمایش موجب افزایش میزان عملکرد تحصیلی در درس روانشناسی شده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس هدف از فرآیند یاددهی-یادگیری الکترونیکی، استفاده از آموزش هم‌زمان موجب بهبود عملکرد تحصیلی یادگیرندگان می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی و استفاده از این روش توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری الکترونیکی، یادگیری هم‌زمان، یادگیری ناهم‌زمان، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 662 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1401/5/26 | پذیرش: 1401/9/12 | انتشار: 1401/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare M, Nili M, Zarizavaraki E, Asgari M. Measuring the effectiveness of synchronous and asynchronous electronic learning on academic performance. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :339-346
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5523-fa.html

زارع محمد، نیلی محمد رضا، علی آبادی خدیجه، زارعی زوارکی اسماعیل، عسکری محمد. سنجش اثربخشی یادگیری الکترونیکی هم‌زمان و ناهم‌زمان بر عملکرد تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1401; 22 () :346-339

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5523-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 22 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549