XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golshani K, Pishgoo F, Masoumi B. Comparison of academic engagement in medical assistants in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :316-324
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5518-fa.html
گلشنی کیهان، پیشگو فاطمه، معصومی بابک. وضعیت اشتیاق به تحصیل در دستیاران رشته‌های پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :316-324

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5518-fa.html


پزشک عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، fateme.pishgoo1374@gmail.com
چکیده:   (690 مشاهده)
مقدمه: اشتیاق تحصیلی به عنوان یک اولویت اصلی، پیش‌روی متولیان نظام آموزش عالی قرار دارد و با چالش‌های مهمی از جمله افت، فرسودگی و عدم پیشرفت تحصیلی، تمایل به رفتارهای انحرافی و خطر ترک تحصیل روبرو است. این مطالعه با هدف بررسی‌ وضعیت اشتیاق به تحصیل در دستیاران رشته‌های تخصصی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی انجام شد و دانشجویان با استفاده از پرسشنامه استاندارد مورد بررسی قرار گرفتند. جمعیت نمونه کلیه دستیاران مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شامل دستیاریاران رشته‌های مختلف از جمله اورولوژی، طب اورژانس، جراحی، ارتوپدی، داخلی، عفونی، پوست، قلب، روانپزشکی، ENT، زنان، چشم و بیهوشی (100 نفر) بودند. داده‌های کیفی با استفاده از توزیع و درصد فراوانی و داده‌های کمی با استفاده از میانگین و انحراف معیار توصیف و بررسی شد.
نتایج: میانگین نمره کل اشتیاق به تحصیل در افراد مورد مطالعه برابر با 22/38±48/178 بود. میانگین (انحراف میعار) نمره‌ی کل اشتیاق به تحصیل در دستیاران مرد 65/40±21/171و در دستیاران زن 38/34±17/186 بود. میانگین نمره‌ی کل اشتیاق به تحصیل در دانشجویان کم‌تر از 30 سال برابر با 65/38±92/183، در گروه سنی 30 تا 40 سال 21/38±8/168 و در گروه سنی 40 ساله و بالاتر 75/28±7/197 بود.
نتیجه‌گیری: اشتیاق تحصیلی به عنوان یک رویکرد نوین می‌تواند جنبه‌های مختلف آموزش، ادامه تحصیل، ارائه خدمات به خصوص در حوزه پزشکی را تحت تأثیر قرار دهد.



تازه‌های تحقیق
 فاطمه پیشگو:
Google Scholar
متن کامل [PDF 919 kb]   (239 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1401/5/18 | پذیرش: 1401/8/1 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education