XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafaei S, Haghani F, Talkhabi M, Yarmohammadian M H. Effective educational measures to improve learning based on educational neuroscience studies: a review. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :294-304
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5512-fa.html
شفایی شکوه، حقانی فریبا، تلخابی محمود، یارمحمدیان محمدحسین. اقدامات آموزشی مؤثر بر بهبود یادگیری مبتنی بر مطالعات علوم اعصاب تربیتی: یک مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :294-304

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5512-fa.html


ﮔﺮوه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، haghani.2011@gmail.com
چکیده:   (1040 مشاهده)
مقدمه: علوم اعصاب تربیتی یک زمینه پژوهش بین رشته‌ای است که به دنبال یافته‌های تحقیقاتی در زمینه درک اثرات آموزش بر مغز است. هدف این علم تعیین و توسعه روش‌هایی است که مدرسان و فراگیران می‌توانند برای بهبود یادگیری از آنها استفاده کنند. مطالعه مروری حاضر، با هدف مشخص نمودن برخی از اقدامات آموزشی مؤثر بر بهبود یادگیری، مبتنی بر مطالعات علوم اعصاب تربیتی انجام گردید.
روش‌ها: در این پژوهش مروری سنتی Narrative)) ، متون مرتبط با مطالعات علوم اعصاب تربیتی، از تاریخ 1995 تا 2021 میلادی و از تاریخ 1380 تا 1400 شمسی از طریق جستجو در پایگاه‌هایی مانند: Google scholar, ERIC, Knowledge E, SID, Sciencedirect Wiley, Springer و با کلمات کلیدی مانند: Teaching Method، Brain-based Learning, Educational Neuroscience, و با کلید واژه‌های فارسی روش تدریس، یادگیری مبتنی بر مغز، علوم اعصاب تربیتی به روش مروری بررسی شد، در جستجوی اولیه 156 مقاله و کتاب به دست آمد که از این تعداد، متونی که به نوعی به تبیین اقدامات آموزشی قبل از شروع تدریس و قبل و ضمن عمل تدریس براساس یادگیری سازگار با مغز پرداخته بودند، انتخاب گردید.
نتایج: اطلاعات حاصل از مرور مطالعات علوم اعصاب تربیتی بر اساس مراحل: قبل از عمل آموزش و قبل وضمن عمل آموزش از الگوی عمومی تدریس، خلاصه و جمع‌بندی گردید و راه‌کارهایی را برای مدرسان و یادگیرندگان در این مراحل ارائه نمود. راه‌کارهای برآمده از مطالعات علوم اعصاب تربیتی در مراحل: 1- گزینش و تدوین اهداف آموزشی، 2- تعیین ویژگی‌های ورودی یادگیرندگان، 3- مراجعه به روانشناسی یادگیری و انگیزش و استفاده از آن برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری، در 12 اقدام آموزشی ارائه شد که استفاده از آنها توسط مربیان و فراگیران باعث افزایش عملکرد مغز یادگیرنده و اثربخشی تدریس خواهد شد.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که به‌کارگیری اقدامات حاصل از مطالعات علوم اعصاب تربیتی در مراحل قبل از عمل آموزش و قبل وضمن عمل آموزش بتواند در بهبود عملکرد مغز فراگیران و در نتیجه افزایش یادگیری آنها تأثیر گذار باشد.



تازه‌های تحقیق
فریبا حقانی:
Google Scholar, pubmed
متن کامل [PDF 651 kb]   (372 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1401/5/9 | پذیرش: 1401/7/30 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education