Bahadorani M, Yamani N. Assessment of Knowledge, Attitude and Computer Skills of the Faculty Members of Isfahan University of Medical Sciences in Regard to the Application of Computer and Information Technology. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2 (1) :11-18
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-55-fa.html
بهادرانی مهناز، یمانی نیکو. بررسی دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون کاربرد رایانه و شبکه اینترنت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 (1) :11-18
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-55-fa.html
چکیده: (21684 مشاهده)
مقدمه br> رایانه و شبکه اطلاعرسانی نقش مهم و فزایندهای در امر آموزش پزشکی ایفا میکنند. این پژوهش به منظور تعیین میزان دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیات علمی پیرامون کاربرد رایانه و شبکهاینترنت انجام شده است.روشها br> مطالعه حاضر به صورت مقطعی بر روی تعداد 210 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت. نمونهگیری به صورت طبقهای از تمام دانشکدهها و گروههای هر دانشکده انجام گرفت. از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات در سه حیطه دانش، نگرش و عملکرد استفاده شد. دادههای به دست آمده توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از تستهای آماریT-test ، آنالیز واریانس یکطرفه ANOVA و کروسکال والیس(Kruskal Wallis) تجزیه و تحلیل گردید. br>نتایج br> نتایج به دست آمده در مورد نگرش، حاکی از آن بود که: 3/97 درصد از اعضای هیات علمیبه نقش مهم یادگیری رایانه در ارتقای فعالیتهای دانشگاهی خود اعتقاد داشتند. میانگین دانش اعضای هیات علمیکه نشانگر مهارت آنها در استفاده از کامپیوتر، نرمافزارهای رایج، پست الکترونیکی و جستجوی مقالات در بانکهای اطلاعاتی و مجلههای آن لاین (on line) و ... میباشد، 5/5±84/10 از 20 محاسبه گردید. در بررسی عملکرد، اعضای هیات علمیبطور متوسط در هفته 2/7±8/7 ساعت از رایانه و 9/5±4/6 ساعت در هفته از اینترنت بهره میگیرند. تفاوت معنیداری بین دانش افراد در دانشکدههای مختلف مشاهده شد ولی در مقایسه دانش اعضای هیات علمی به تفکیک مرتبه دانشگاهی و مدرک تحصیلی تفاوت معنیداری وجود نداشت. در بررسی میزان ساعات کار با رایانه در دانشکدههای مختلف، تفاوت معنیداری مشاهده گردید. br>بحث br> اکثریت اعضای هیات علمی نسبت به کاربرد رایانه و اینترنت در آموزش پزشکی نگرش مثبت داشتند ولی درصد قابل توجهی از آنها، از دانش و مهارت کافی برخوردار نبودند. بنابراین، لازم است تدابیری برای ارتقای دانش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه در راستای استفاده بهینه از رایانه و اینترنت اتخاذ گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1381/3/25 | انتشار الکترونیک: 1381/3/25