Jokar F, Avijegan M, Changiz T, Yamani N. Designing the structure and accreditation process of educational programs of medical universities. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :231-239
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5487-fa.html
جوکار فریبا، آویژگان مریم، چنگیز طاهره، یمانی نیکو. طراحی ساختار و فرایند اعتباربخشی برنامههای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22
() :231-239
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5487-fa.html
ﮔﺮوه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (1127 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی یک ابزار قوی تضمین کیفیت است. در نظام آموزش عالی سلامت نیز از سال 1394 موضوع اعتباربخشی در 4 محور مؤسسهای، برنامهای، بیمارستانی و برنامههای آموزش مداوم مورد توجه قرار گرفت. در این راستا مطالعه حاضر با هدف طراحی ساختار و فرایند اعتباربخشی برنامهای نظام آموزش عالی سلامت انجام شد.
روشها: این مطالعه در قالب طرح توسعهای و در5 مرحله با رویکرد کیفی انجام گردید. مراحل شامل، تجزیه و تحلیل ساختار و فرایند اعتباربخشی برنامه در سایر کشورها، تجزیه و تحلیل وضعیت تضمین کیفیت برنامههای آموزش علوم پزشکی در ایران، تدوین پیش نویس اولیه ساختار و فرایند اعتباربخشی برنامه در ایران، تشکیل پانل متخصصان به منظور بازنگری و نهایی سازی برنامهریزی و اجرا گردید.
نتایج: نتایج مرحله بررسی ساختار و فرآیند اعتباربخشی برنامه در کشورهای منتخب و مقایسه آن با ساختار و فرآیندهای موجود در وزارت بهداشت و درمان و آموزش عالی، نشان دهنده نبود استاندارد و مراحل مشخص و مدون است. نتایج مراحل بعدی درقالب آیین نامه، ساختار، راهنمای خودارزیابی، ارزیابی بیرونی، تدوین استاندارد و راهنمای اخلاقی اعتباربخشی برنامهای شکل گرفت.
نتیجهگیری: حاصل این طرح میتواند به دبیرخانههای آموزشی وزارت بهداشت کمک کند که براساس مستندات تدوین شده و با توجه به ساختار و فرایندهای موجود در هر دبیرخانه، فرایند و ساختار اعتباربخشی مناسب رشتههای هر دبیرخانه را تدوین و عملیاتی نمایند.
تازههای تحقیق
نیکو یمانی: Google Scholar, Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1401/4/7 | پذیرش: 1401/6/8 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15