XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadi Y. The effect of horizontal integration in anatomy courses on embryology knowledge of medical students in Ilam University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :256-258
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5482-fa.html
محمدی یوسف. تأثیر اجرای برنامه آموزشی ادغام افقی دروس علوم تشریحی بر دانش جنین‌شناسی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :256-258

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5482-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، کردستان، ایران ، yosef.1365@yahoo.com
چکیده:   (483 مشاهده)
فراگیری دانش علوم پایه به کسب مهارت‌های تشخیصی و درمانی بهتر توسط پزشکان کمک می‌کند(1). ضرورت یک آموزش پویا در حوزه پزشکی با هدف ارتقای کیفیت آموزش در راستای تربیت پزشکان کارآمدتر همواره منجر به ارائه روش‌های نوین آموزشی شده است(2). اجرای برنامه آموزشی ادغام افقی دروس علوم پایه پزشکی مصوب شصت و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور در این راستا بود(3). اثرگذاری آموزشی این برنامه از زمان اجرای آن، مورد توجه محققین قرار گرفت(4).
از جمله دروس مهم علوم پایه پزشکی دروس علوم تشریحی شامل آناتومی، بافت‌شناسی و جنین‌شناسی است. در
برنامه­ی آموزشی سابق که دروس علوم تشریحی به صورت واحدهای جدا ارائه می‌شدند سهم واحدی هر کدام از دروس آناتومی، بافت‌شناسی و جنین‌شناسی به ترتیب شامل 9 واحد، 4 واحد و 2 واحد بود. با توجه به ارائه، ارزیابی و ثبت نمره پایانی جداگانه برای هر درس در برنامه آموزشی سابق، دانشجویان موظف به کسب نمره قبولی در هر یک از دروس
سه گانه بودند. اگر چه در برنامه آموزشی ادغام افقی علوم پایه سهم نسبی هر کدام از دروس سه گانه علوم تشریحی حفظ شده است، با این وجود ارزیابی و ثبت نمره پایانی برای دروس ادغام یافته آناتومی، بافت‌شناسی و جنین‌شناسی در یک واحد درسی به طور مشترک و یک جا صورت می‌گیرد. این موضوع ممکن است باعث شود که دانشجویان به درس‌های جنین‌شناسی و بافت‌شناسی که سهم کم‌تری از ارزیابی پایانی دارند اهمیت کم‌تری بدهند که در نهایت منجر به کاهش دانش دانشجویان در آن موضوعات شود.

هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر اجرای برنامه آموزشی ادغام افقی دروس علوم تشریح بر دانش دانشجویان در حوزه‌های آناتومی، بافت‌شناسی و جنین‌شناسی بود. برای این منظور آزمون‌های پایان ترم دانشجویان در درس‌های تشریح قلب و عروق، تشریح تنفس و تشریح ادراری-تناسلی تحلیل شد.


تازه‌های تحقیق
یوسف محمدی : Google Scholar ,Pubmed
 
واژه‌های کلیدی: جنین شناسی، نامه علمی
متن کامل [PDF 445 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه علمی | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1401/3/28 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education