مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران ، fseraji@basu.ac.ir
چکیده: (115 مشاهده)
مقدمه: یادگیری خودرهیاب فرایندی است که فراگیران برای شناسایی نیازها، اهداف، منابع و اجرای راهبردهای یادگیری خود نیازمند به ابزارهای نوین هستند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابزارهای الکترونیکی برای پرورش مهارتیادگیری خودرهیاب در برنامه درسی دانشجویان انجام شد. روشها: رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن فراترکیب بود. جامعه آماری شامل مطالعات انجام شده در بازه زمانی 1385 تا 1400 و 2006 تا 2022 در حوزه ابزارهای الکترونیکی و یادگیری خودرهیاب بود که با کلیدواژههای مشخص در پایگاههای اطلاعاتی داخلی مانند؛ مجلات نور، مگیران، سیویلیکا، گنج و علم نت و پایگاههای خارجی IJET, Google scholar, Eric, Science direct به جمعآوری پرداخته شد که جمعاً 239 مطالعه بررسی و پس از چندین مرحله غربالگری نهایتاً 54 واحد مطالعاتی انتخاب شد. تحلیل دادههای پژوهش نیز با روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری انجام شد. نتایج: یافتهها در مرحله کدگذاری باز نشان داد؛ برای پرورش مهارت یادگیری خودرهیاب از 58 ابزار استفاده شده که براساس نتایج کدگذاری محوری در دو دسته ابزارهای همزمان و غیرهمزمان تقسیمبندی شدند. همچنین نتایج مرحله کدگذاری انتخابی نیز ابزارهای به دست آمده را در چهار مقوله اصلی: ابزارهای جستجوی منابع، ارتباط و مشارکت، مدیریت و ارائه محتوا و موکها طبقهبندی نموده است. نتیجهگیری: پژوهش حاضر براساس ویژگیها و ماهیت رسانهای، ابزارها را در چهار مقوله، طبقهبندی نموده که میتواند در طراحی برنامهدرسی الکترونیکی با هدف پرورش مهارت خودرهیابی و رویکرد فعال استفاده گردد.
Sharifi rahnemo S, Seraji F, Khakbaz A S. Identifying electronic instruments to develop self-directed learning skills in the curriculum of medical students. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :271-285 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5475-fa.html
شریفی رهنمو سعید، سراجی فرهاد، خاکباز عظیمه سادات. شناسایی ابزارهای الکترونیکی برای پرورش مهارتهای یادگیری خودرهیاب در برنامه درسی دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1401; 22 () :285-271