XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghmaei M, Monajemi A. Letter To Editor. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :142-143
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5473-fa.html
یغمایی مینو، منجمی علیرضا. واژه‌نامه توصیفی: رشته Discipline ، چندرشته‌ای Multidisciplinary میان‌رشته‌ایInterdisciplinary ، حوزه Field. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :142-143

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5473-fa.html


گروه فلسفه علم و تکنولوژی، پژوهشکده مطالعات فلسفی و تاریخی علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی علوم انسانی تهران، تهران، ایران. ، monajemi.alireza@gmail.com
چکیده:   (1033 مشاهده)
 واژه دیسیپلین (Discipline) از کلمه لاتین Disciplina به معنای یاددادن، یاد گرفتن و دانش برگرفته شده است. دیسیپلین به ساختارهای آکادمیک سازمان‌دهی شده، با حدود نسبتاً مشخص، مشتمل بر مجموعه‌ای از اصطلاحات، عناوین و روش‌هایی برای آموزش و پژوهش اطلاق می‌شود. دیسیپلین‌ها عمدتاً توسط اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها، مجامع علمی‌ که این افراد در آن عضو هستند و مجلات آکادمیکی که مقالات آنها را منتشر می‌کنند تعریف می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان از دیسیپلین‌های جامعه‌شناسی، شیمی و پزشکی نام برد. لیست دیسیپلین‌های کالج‌ها و دانشگاه‌ها پیوسته تغییر می‌کنند.‌ در فارسی واژه «رشته» به عنوان معادل «دیسیپلین» به کار می‌رود.


تازه‌های تحقیق
علیرضا منجمی: Google Scholar ,Pubmed

 

واژه‌های کلیدی: واژه‌نامه توصیفی، رشته
متن کامل [PDF 324 kb]   (784 دریافت)    
نوع مطالعه: واژه نامه توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1401/3/9 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education