XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arash M, Gourchian N, Jafari P, Jamali A. Designing a Model for Explaining the Role of the University in Developing the Professional Commitment of Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :171-180
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5468-fa.html
آرش ماندانا، قورچیان نادرقلی، جعفری پریوش، جمالی اختر. طراحی الگو جهت تبیین نقش دانشگاه در توسعه تعهد حرفه‌ای دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :171-180

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5468-fa.html


دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، naghourchian@yahoo.com
چکیده:   (1264 مشاهده)
مقدمه: با توجه به این که تعهد درحرفه پرستاری به طور مستقیم بر خروجی عملکرد و رفتار حرفه‌ای تأثیرگذار می باشد و تربیت پرستاران متعهد و ماهر یکی از مأموریت‌های دانشگاه‌ها است، لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل دانشگاهی مؤثر بر توسعه تعهد حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه آمیخته است که در بخش کیفی تحلیل محتوا و در بخش کمی توصیفی تحلیلی می باشد. نمونه‌های آماری در بخش کیفی 20 نفر از مدیران بیمارستان‌های فیاض بخش و البرز و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بودند که به روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب و در بخش کمی 305 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بودند که به روش تصادفی ساده در سال‌های 1399 تا 1400 وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق‌ساخته بود که داده‌ها توسط نرم‌افزار‌های maxqda 2020 و Smart pls3 تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: پس از مصاحبه و تحلیل محتوای داده‌ها، عوامل دانشگاهی مؤثر بر تعهد حرفه‌ای در دو بعد زمینه‌ای و آموزشی استخراج گردید که به عنوان چارچوبی برای ساخت پرسشنامه به کار گرفته شد. داده‌های حاصل از پرسشنامه با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تحلیل و الگو طراحی شد که پس از ارزیابی و تأیید پایایی و روایی در دسته الگوهای بسیار خوب با قدرت تعیین و پیش‌بینی قوی قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: با توجه به این که آموزش اﺻﻮل تعهد حرفه‌ای در ﺑﯿﻦ داﻧﺸﺠﻮیﺎن و آﻣﺎده ﮐﺮدن آن‌ها ﺑﺮای زﻧﺪﮔﯽ حرفه‌ای آینده، بخش مهمی از مسؤولیت دانشگاه‌ها است بنابراین الگوی طراحی شده می‌تواند به عنوان چارچوبی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی مد نظر مدیران قرار گیرد.



تازه‌های تحقیق
نادرقلی قورچیان: Google Scholar 
متن کامل [PDF 967 kb]   (478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1401/2/24 | پذیرش: 1401/3/24 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education