[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 22 - ::
جلد 22 - صفحات 153-144 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان پزشکی مراکز آموزشی درمانی رازی قائم شهر نسبت به اثر بخشی آموزش مجازی در دوران کووید -19
احمد علیخانی ، حمیده عباسپور کاسگری ، ارمغان کاظمی نژاد ، میثم رضاپور ، هاجر کاکویی ، لیلا سپاهی ، معصومه عبدی تالارپشتی*
دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. ، talarposhtiabdi@yahoo.com
چکیده:   (579 مشاهده)
مقدمه: بحران ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-19 که در سال 2019 آغاز شد، تحصیلات عالی حضوری را در سراسر جهان به یک مسأله چالش برانگیز تبدیل کرد؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی مراکز آموزشی درمانی رازی قائم شهر در سال 1400- 99 انجام شد.
روش‌ها: دراین مطالعه مقطعی توصیفی به صورت سرشماری 145 نفر از دانشجویان پزشکی مراکز آموزشی درمانی رازی قائم شهر شرکت داشتند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد برگرفته از استانداردهای آموزش بالینی جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون T مستقل و ANOVA یک طرفه استفاده شد. تمامی تحلیل‌ها در نرم افزار STATA/16 انجام گرفت.
یافته‌ها: اثر بخشی آموزش مجازی در دوران کووید-19 از دیدگاه دانشجویان پزشکی، حیطه ژورنال کلاب (26 % واریانس و مقدار ویژه 41‌/7) بیش‌ترین و سیستم نوید (14% واریانس و مقدار ویژه 99/3) کم‌ترین سهم را داشت. ابعاد آموزش مجازی شامل (گزارش صبحگاهی، کنفرانس مجازی، سامانه نوید، Text review و ژورنال کلاب) در مقطع آموزشی اختلاف معنادار دارد (002/0p=). بر اساس متغیرهای جنسیت و گروه آموزشی اختلاف معنادار نبود. با این استثنا که حیطه Text review گروه آموزشی داخلی نمره اثربخشی کم‌تری از گروه عفونی کسب کرد (048/0p=).
نتیجه گیری: از دیدگاه دانشجویان پزشکی، آموزش مجازی در دوران کووید-19در حیطه ژورنال کلاب بیش‌ترین و سیستم سامانه نوید کم‌ترین اثربخشی را داشت در نتیجه دانشجویان مطالب جدیدی را که از طریق مقالات به روز دنیا از مجلات معتبر به صورت آنلاین و جمعی همراه با بحث و تبادل‌نظر وجود دارد را اثر بخش‌تر از سامانه‌ای که به صورت آفلاین راه‌اندازی شده است، می‌دانند. لذا پیشنهاد می‌گردد که سامانه نوید را به سمت آنلاین و رویکرد تعاملی سوق دهند تا برای دانشجویان به فضای پویا و فعال قابل دسترسی گردد.
واژه‌های کلیدی: اثر بخشی، آموزش مجازی، کووید -19، گروه‌های بالینی
متن کامل [PDF 840 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1401/1/9 | پذیرش: 1401/2/24 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alikhani A, Abbaspour Kasgari H, Kazeminejad A, Rezapour M, Kakoei H, Sepahi L et al . Examining the effectiveness of virtual education on clinical medical teaching during COVID-19 pandemic in Razi educational hospital of Ghaemshahr. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :144-153
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5446-fa.html

علیخانی احمد، عباسپور کاسگری حمیده، کاظمی نژاد ارمغان، رضاپور میثم، کاکویی هاجر، سپاهی لیلا و همکاران.. دیدگاه دانشجویان پزشکی مراکز آموزشی درمانی رازی قائم شهر نسبت به اثر بخشی آموزش مجازی در دوران کووید -19. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :144-153

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5446-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 22 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570