XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidi Z, mahdavian M, Jajvandian R, Bashirian S. View of the Nursing students regarding the use of logbook in clinical wards. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :199-207
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5445-fa.html
حمیدی زهرا، مهدویان میترا، جاجوندیان رویا، بشیریان سمیرا. دیدگاه دانشجویان پرستاری نسبت به کاربرد لاگ‌بوک در بخش‌های بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :199-207

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5445-fa.html


گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد ، mitramahdavian@gmail.com
چکیده:   (832 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی میزان شایستگی دانشجویان پرستاری حائز اهمیت اسـت. لاگ‌بوک وسیله ثبـت فراگیـر محـور است. این تحقیق با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد بجنورد نسبت به کاربرد لاگ‌بوک در بخش‌های بالینی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی مقطعی در بهار 1400 به صورت مبتنی بر هدف بر روی110 دانشـجوی پرسـتاری دانشکده پرستاری و مامایی آزاد بجنورد که واحد کارآموزی گذرانده اند، انجام شد. لاگ‌بوک‌ها براساس سرفصـل ارائه شـده از طرف وزارتخانه و نیازهای آموزشی دانشجویان در بخش‌های بالینی متناسب با اهداف هر بخش به تفکیک، توسـط اعضـای هیأت‌علمی گروه پرسـتاری دانشـگاه علـوم پزشـکی آزاد بجنورد طراحی و تدوین شده بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه استفاده شده در مطالعه نجفی و همکاران بود. به منظور تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آماری میانگین و انحراف معیار و آزمون تی تست استفاده شد.
نتایج: تعداد100 نفر از دانشجویان پرسشنامه‌ها را تکمیل نمودند. در حیطه ضرورت استفاده از لاگ‌بوک، افزایش آگاهی دانشجو از اهداف امور آموزشی دارای بالاترین میانگین 809/0±460/2 (از مجموع 3 نمره)بود. در حیطه کیفیت محتوای لاگ‌بوک، گنجانده شدن اهداف آموزشی دوره در لاگ‌بوک دارای بالاترین میانگین بود (829/0±800/2). در حیطه پیامدهای مورد نظـر در طراحـی فرمـت و فرآینـد اجرای لاگ‌بوک، آشناسازی دانشجو با وظایف در هر بخش دارای بالاترین میانگین بود(795/0±440/2). با مقایسه حیطه‌های اصلی، پیامدهای مورد نظر درطراحی فرمت و فرایند اجرای لاگ‌بوک از دیدگاه دانشجویان دارای بالاترین میانگین بود(668/0±332/2).
نتیجه‌گیری: در مجموع دیدگاه نیمی از دانشجویان در خصوص لاگ‌بوک مثبت بود. اما از آنجایی که لاگ‌بوک بایستی برطرف کننده نیازهای یادگیری دانشجویان باشد، بازنگری در محتوی آن به جهت رضایت بیش‌تر دانشجویان، امری ضروری به نظر می‌رسد.



تازه‌های تحقیق
 میترا مهدویان: Google Scholar ,Pubmed
متن کامل [PDF 909 kb]   (385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1401/1/7 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education