Rezaei E, Zolfaghari M, Hooshmandja M. Competency-based curriculum model in developing a doctoral program in educational technology in medical sciences. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :120-132
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5423-fa.html
رضایی عیسی، ذوالفقاری میترا، هوشمندجا منیژه. الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در تدوین برنامه دکتری تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22
() :120-132
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5423-fa.html
تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهران، ایران ، hoshmand.66@gmail.com
چکیده: (1880 مشاهده)
مقدمه: تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی به معنای تجزیه و تحلیل مشکلات آموزشی، طراحی، تولید، اجرا، ارزشیابی و مدیریت منابع و فرایندهای آموزشی و غیر آموزشی به منظور بهبود یا تسهیل یادگیری و عملکرد در علوم پزشکی است. این مطالعه با هدف تدوین شایستگیهای دانشآموختگان دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی انجام شد تا در تدوین برنامه درسی مبتنی بر شایستگی مورد استفاده قرار گیرد.
روشها: در این مطالعه کیفی با استفاده از گروه متمرکز و بر اساس نظرات ذینفعان از جمله دانشجویان، دانشآموختگان، اعضاء هیأتعلمی گروههای تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی و آموزش پزشکی؛ شایستگیهای دانشآموختگان رشته تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی در مقطع دکترای تخصصی شناسایی شد و به تأیید متخصصان رسید. روش نمونهگیری در این پژوهش به صورت هدفمند بود که از بین جامعه آماری، 12 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. در دو گروه دانشجویان و دانشآموختگان (6 نفر) و متخصصین و اعضای هیأتعلمی گروههای تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی و آموزش پزشکی (6 نفر) قرار گرفتند. مشارکتکنندگان در گروه متمرکز، توانمندیهای متعددی را بر اساس نقش حرفهای مورد انتظار از دانشآموختگان مقطع دکتری رشته تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی را مورد بحث قرار دادند.
نتایج: یافتهها بر اساس سه معیار ضرورت، شفاف بودن و ارتباط مورد جمعبندی قرار گرفت و 14 توانمندی با توجه به وظایف مورد انتظار نهایی شد و در نهایت بر اساس الگوی عمومی طراحی آموزشی دستهبندی گردید.
نتیجهگیری: لازم است در تدوین برنامه درسی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی به این چهارده شایستگی و وظایف آن توجه گردد و واحدهای اختصاصی اجباری Core))، واحدهای اختصاصی اختیاری Non-Core)) و حتی واحدهای کمبود یا جبرانی با لحاظ این شایستگیها تدوین شود.
تازههای تحقیق
منیژه هوشمندجا: Google Scholar
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
تكنولوژي آموزشي دریافت: 1400/11/24 | پذیرش: 1400/12/22 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول