Yasaghi Z, Sanagoo A, Behnampour N, Nasiri H, Roshandel G, Jouybari L. Comparing Ethical Reasoning of Nurses Working in the Intensive Care Units and Nursing Students in Dealing with Ethical dilemmas. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :65-73
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5387-fa.html
یساقی زهرا، ثناگو اکرم، بهنام پور ناصر، نصیری حسین، روشندل غلامرضا، جویباری لیلا. مقایسه استدلال اخلاقی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه و دانشجویان پرستاری در برخورد با معضلات اخلاقی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22
() :65-73
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5387-fa.html
آموزش پرستاری، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران. ، jouybari@goums.ac.i
چکیده: (5537 مشاهده)
مقدمه: پرورش مهارتهای شناختی استدلال در دانشجویان یک ضرورت حیاتی است. پرستاران بخشهای مراقبت ویژه با معضلات اخلاقی متعدد در بالین مواجه هستند. این پژوهش با هدف مقایسه استدلال اخلاقی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه و دانشجویان پرستاری در برخورد با معضلات اخلاقی انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1400با حضور 51 پرستار بخشهای مراقبت ویژه و 51 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان با روش نمونهگیری تصادفی با تخصیص متناسب با حجم طبقه انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استدلال اخلاقی کریشام(Crisham) ، جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل در سطح معناداری 05/0 و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
نتایج: آزمون تی مستقل تفاوت معناداری بین میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران (92/5±68/46 از مجموع 66 نمره) و دانشجویان (13/7±00/47) نشان نداد (405/0=P). کارورزان پرستاری میانگین نمره استدلال اخلاقی بیشتری از کارآموزان کسب کردند و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (019/0=P). بین جنسیت (032/0= P، 895/1t=)، وضعیت تأهل (026/0=P، 993/1t=) با میانگین نمره استدلال اخلاقی ارتباط معناداری مشاهده شد. بین نوع بخش، سابقه کار و میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران ارتباط معناداری به دست نیامد. بین سن، جنسیت و وضعیت تأهل دانشجویان با میانگین نمره استدلال اخلاقی ارتباط معناداری نبود.
نتیجهگیری: میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران و دانشجویان پرستاری تفاوت معناداری نداشت. ضروری است آموزش اصول اخلاقی، تناقضها و سناریوهای اخلاقی به طور جدیتر، مستمر در دوران تحصیل، بدو ورود به کار و پس از آن به منظور بهبود استدلال اخلاقی صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1400/11/30 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول