مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، Alimohammadi@nm.mui.ac.ir
چکیده: (737 مشاهده)
مقدمه: انتخاب و بهکارگیری نیروهای متعهد خدمت مقطع دکترای تخصصی و متخصصین بالینی از مسائل اساسی تامین نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاهها است. این مطالعه با هدف، بررسی وضعیت توانایی علمی متقاضیان فراخوانهای استخدام هیأتعلمی پیمانی و تعهدات قانونی مقطع دکترای تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (سالهای 99-96) انجام شد. روشها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی و با روش سرشماری برروی اطلاعات موجود در پرونده کلیه متقاضیان استخدام هیأتعلمی پیمانی (222 نفر) و تعهدات قانونی مقطع دکترای تخصصی (170 نفر) در طی سالهای 99- 96 انجام شد. امتیاز پذیرفته شدگان مندرج در "فرم امتیازات توانایی علمی داوطلب عضویت در هیأتعلمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور" مصوب وزارت متبوع, توصیف و عوامل مرتبط با امتیاز کسب شده مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای کای دو، تی مستقل، آنالیز واریانس تحلیل شد. نتایج: در هر دو نوع فراخوان متقاضیان استخدامی هیأتعلمی پیمانی و تعهدات قانونی ، بالاترین نمرات مربوط به بندهای 20(توانایی بالینی و مهارتی)، 1(توانایی تدریس) و 3(چاپ مقالات) بود. یافتههای پژوهش نشان داد متقاضیان از بندهای 17 و 19کمترین امتیاز را کسب نموده است. در نمره زبان با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند (05/0<p) اما در نمرات مصاحبه و مستندات با یکدیگر تفاوت معنادار داشتند(05/0>p). در آزمون استخدامی هیأتعلمی پیمانی، نمرات علم سنجی، مصاحبه علمی، و زبان انگلیسی افراد شرکت کننده در آزمون 15 بالاتر از آزمون 16 بود(05/0>p). نتیجهگیری: براساس نتایج حاصله مشخص گردید متقاضیان جذب هیأتعلمی از نظر توانایی تدریس از نظر گروههای آموزشی وضعیت مطلوبی داشته اند و این که توجه خود را به جمعآوری مقالات و مستندات معطوف مینمایند. در صورتی که در طراحی آموزشی که لازمه عضویت در کادر هیأتعلمی است کمترین تجربه دارند، لذا به برنامهریزان و مسؤولین دانشگاهها پیشنهاد میگردد در برنامهریزیهای توانمندسازی به این امر توجه نمایند.
alimihammadi N, Tavakoli M, Nasirian M. Evaluation of academic ability of faculty applicants in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :89-97 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5368-fa.html
علیمحمدی نصراله، توکلی مریم، نصیریان مریم. ارزیابی توانایی علمی متقاضیان جذب هیأتعلمی در
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :89-97