Karimi H, Kalati H, Amini S, Jamalzadeh N. Applying Blended Education Methods in Nursing Process Learning: An educational evaluation study. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :533-536
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5354-fa.html
کریمی هنگامه، کلاتی حسین، امینی صهبا، جمال زاده نوید. تأثیر آموزش ترکیبی بر یادگیری فرآیند پرستاری: یک مطالعه ارزشیابی آموزشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :533-536
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5354-fa.html
دستیار تخصصی گروه رادیولوژی دهان فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، Jamalzadehnavid@gmail.com
چکیده: (1250 مشاهده)
فرآیند پرستاری، یک مدل تفکر انتقادی یک روش مدبرانه، هدفمند، پویا، انعطافپذیر وکلینگر، مبتنی بر تصمیمگیری است(1). سالها است که فرآیند پرستاری به عنوان یک مبحث علمی پایه در بخشی از برنامهریزی دروس رشته پرستاری در دانشگاههای ایران تدریس میگردد؛ با این حال به نظر میرسد که در طول دوره تحصیل و پس از فراغت از آن و اشتغال به کار بالینی آن گونه که باید در پرستاری از مددجویان به کار گرفته نمیشود چراکه اجرای فرآیند پرستاری در سایه آموزش، تغییر نگرش و کسب مهارت تحقق یافته و عدم آگاهی و برخورداری از آموزش کافی مانع از اجرای درست فرآیند پرستاری میشود(2). بنابراین مدرسان پرستاری باید دانشجویان خود را به گونهای آموزش دهند که دارای کفایت مشکلگشایی بوده و ضمن رعایت اصول کلاسیک پرستاری بتوانند مشکلات عرصه مراقبت را مدیریت و حل نمایند(3). در پژوهش محمدی و همکاران بیشترین موانع فردی در اجرای فرآیند پرستاری از دید پرستاران و مدیران پرستاری نداشتن اطلاع کامل از مفهوم فرآیند پرستاری بود(4). لذا به نظر میرسد ارائه این درس به روش سخنرانی برای رسیدن به اهداف آموزش فرآیند پرستاری همخوانی چندانی نداشته باشد. از جمله پیامدهای این روشهای سنتی، فعال نبودن دانشجویان، فراموشی سریع مطالب، عدم فرصت کافی برای پرسش و طرح اشکال و بیانگیزگی آنان است(5) و حالآن که آموزش ترکیبی یکی از روشهای متعددی است که برای ایجاد تجارب یادگیری عمیق و دستیابی به سطوح بالای یادگیری به کار رفته و یکی از قویترین و رایج ترین روشهای آموزشی است. این روش به کارگیری بیش از یک روش، استراتژی، تکنیک یا رسانه در آموزش و با هدف بهینهسازی نتایج یادگیری تعریف میشود که با توجه به کارآمدی بالاتر در یادگیری، بر آموزش سنتی ارجحیت دارد و علاوه بر توانایی انتقال کارآمدتر مواد آموزشی، سبب صرفهجویی در هزینه و بهبود برنامه یادگیری میشود(6تا9)، لذا میتواند به عنوان یک روش مناسب برای تدریس مبحث فرآیند پرستاری به کار گرفته شود.نظر به محدودیت پژوهشهای انجام شده در این مقوله، پژوهشگران بر آن شدند تا این مطالعه را با هدف تعیین تأثیر ترکیب روش آموزش مبتنی برحل مسأله، آموزش کارگاهی، بحث گروهی و سخنرانی با آموزش سنتی، بر آموزش فرآیند پرستاری طراحی و اجرا نماید.
نوع مطالعه:
نامه علمی |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1400/7/6 | پذیرش: 1400/9/22 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول