[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 442-439 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بین معدل دو سال اول و نمره آزمون جامع علوم پایه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تبریز
آیلا بهرامیان ، رامین نگاهداری ، مهدی عابد کهنموئی ، محمداسماعیل ابراهیمی ، کتایون کاتبی ، کیمیا گل محمدی ، فاطمه دباغی تبریز
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، fatemeh.dabaghitabriz@gmail.com
چکیده:   (134 مشاهده)
امروزه ارتقای کیفی تحصیلات رشته‌های علوم پزشکی یکی از ملزومات تربیت پزشکان و دندانپزشکان ماهر به منظور بهبود سطح بهداشت جامعه است. لذا بررسی دقیق وضعیت تحصیلی دانشجویان با کمک ارزیابی مستمر و پیگیری روند آموزشی آنها امری ضروری است(1).
مبنای برگزاری آزمون جامع علوم پایه بر اساس این اعتقاد است که هرچه دانشجویان با آمادگی بیش‌تری از نظر علمی وارد مرحله بعد شوند به نحو بهتری خواهند توانست وظایف محوله خود را در درمان بیماران انجام دهند(2). کیوز Keeves)) و لارکین (Larkin) در یک فرا تحلیل که به بررسی رابطه پیشرفت نهایی در یادگیری با پیشرفت اولیه پرداخته‌اند مشخص کرده اند پیشرفت نهایی با پیشرفت اولیه به طور معناداری ارتباط دارد(3).
نتایج مطالعات مختلف نشانگر این امر است که آزمون جامع علوم پایه روایی پیش‌بینی مناسبی در رابطه با آینده تحصیلی دانشجویان دارد. بیجاری و همکاران بیان کردند که می‌توان از آزمون علوم پایه به عنوان ابزار معتبری برای شناسایی دانشجویان در معرض عدم موفقیت تحصیلی در دوره‌های بعدی تحصیل استفاده کرد(4).
تاوانونگسری(Tawanwongsri)  و فنوان Phenwan)) مطالعه‌ای را با هدف بررسی ارتباط سه امتحان جامع دانشجویان پزشکی با آزمون دریافت مجوز ملی در تایلند انجام دادند. نمرات هر سه آزمون جامع همبستگی معناداری با نمره آزمون مجوز ملی نشان داد(5). مطالعه اصغری و همکاران نشان داد که طول مدت تحصیلی و معدل دانشجویان نقش تأثیرگذاری در نمره آزمون جامع دارد(6).
با توجه به اهمیت امتحان جامع علوم پایه دندانپزشکی، شناسایی و تعیین عوامل مرتبط و اثر گذار بر این امتحان جامع اولین قدم در ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. لذا تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت این آزمون حائز اهمیت است. که از جمله این عوامل معدل دانشجویان در سال‌های اول تحصیل است. چون تاکنون در ایران مطالعه‌ای به بررسی ارتباط بین نمره معدل دو سال اول با نمره آزمون جامع علوم پایه دانشجویان دندانپزشکی نپرداخته است، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین نمره معدل دو سال اول و نمره آزمون جامع علوم پایه انجام شده است.
 
واژه‌های کلیدی: نامه علمی، آزمون جامع علوم پایه
متن کامل [PDF 331 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه علمی | موضوع مقاله: مطالعات تطبيقي
دریافت: 1400/7/3 | پذیرش: 1400/8/18 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahramian A, Negahdari R, Abed Kahnamouei M, Ebrahimi M E, Katebi K, Golmohammadi K et al . The relationship between the average score of first two years and comprehensive basic science examination score of dentistry students of Tabriz University of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :439-442
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5350-fa.html

بهرامیان آیلا، نگاهداری رامین، عابد کهنموئی مهدی، ابراهیمی محمداسماعیل، کاتبی کتایون، گل محمدی کیمیا و همکاران.. ارتباط بین معدل دو سال اول و نمره آزمون جامع علوم پایه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :442-439

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5350-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374