XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi Afrashteh M, Dehghani Z. Relationship between teacher feedback and academic boredom and well-being: An analysis of the possible mediating role of task value. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :502-511
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5343-fa.html
یوسفی افراشته مجید، دهقانی زهره. رابطه بین بازخورد مدرس با دلزدگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی: تحلیل نقش میانجی ارزش تکلیف. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :502-511

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5343-fa.html


(دانشیار)، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. ، yousefi@znu.ac.ir
چکیده:   (946 مشاهده)
مقدمه: دلزدگی تحصیلی از مشکلات رایج و دغدغه‌های اصلی نظام‌های آموزشی است. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی ارزش تکلیف در رابطه بین بازخورد مدرس با دلزدگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از جامعه مورد مطالعه با استفاده از فرمول کوکران 365 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل مقیاس بهزیستی تحصیلی پیترینن (Pietarinen)، پرسشنامه هیجان‌های پیشرفت پکران (Pekrun)، مقیاس ایرانی بازخورد تکوینی یوسفی افراشته و پرسشنامه خودتنظیمی پنتریچ (Pintrich) بود. برای تحلیل داده‌ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با نرم افزار لیزرل (Lisrel) استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد ضریب همبستگی بازخورد تکوینی با ارزش تکلیف 54/0، با دلزدگی تحصیلی 38/0- و با بهزیستی تحصیلی 26/0 و ضریب همبستگی ارزش تکلیف با دلزدگی تحصیلی 44/0- و با بهزیستی تحصیلی 33/0 و ضریب همبستگی دلزدگی تحصیلی با بهزیستی تحصیلی نیز 49/0- بود. نتایج حاصل از تحلیل مسیر بیانگر این بود که بازخورد تکوینی از طریق ارزش تکلیف هم بر دلزدگی و هم بر بهزیستی تحصیلی اثر غیرمستقیم معناداری داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود سیاست گذاران و برنامه ریزان درسی با ارائه برنامه‌های آموزشی مناسب به مدرسان، فرصت مناسبی را جهت یادگیری نحوه‌ی ارائه بازخورد به یادگیرندگان در اختیار آنان قرار دهند، تا از این طریق موجبات پیشرفت و موفقیت هرچه بیش‌تر دانشجویان و یادگیرندگان فراهم آید.
متن کامل [PDF 485 kb]   (450 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1400/6/18 | پذیرش: 1400/8/25 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education