Jafari E. Academic dishonesty in e-learning, a threat to the integrity of the medical education system under the COVID-19 epidemic. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :158-170
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5334-fa.html
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران، ، es.jafari@mail.sbu.ac.ir
چکیده: (1040 مشاهده)
مقدمه: عدم صداقت علمی یک مشکل رایج در دانشگاههای سراسر جهان است که با شیوع ویروس کرونا شکل گستردهتری به خود گرفته است. برای مقابله مؤثر با این مشکل، باید زمینهها و اشکال خاصی را که باعث عدم صداقت میشود، شناسایی کرد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی دلایل (انگیزههای) سوق دانشجویان دانشگاهها علوم پزشکی و اشکال عدم صداقت علمی انجام شد.
روشها: رویکرد پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا موضوعی بود. بر همین اساس، با 23 نمونه از دو گروه اعضای هیأتعلمی و دانشجویان در طی سالهای 1399 و 1400 مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت و تا حد اشباع نظری به انجام مصاحبه پرداخته شد. برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوا موضوعی استفاده شد.
نتایج: دلایل دانشجویان در حرکت به سمت عدم صداقت علمی در بحران کرونا به سه دسته عوامل فردی، فشار اجتماعی و مسائل آکادمیک تقسیم شد. همچنین در این راستا اشکال عدم صداقت علمی در سه قالب تقلب، همکاری و سرقت ادبی نمود پیدا کرد.
نتیجهگیری: رفع فشارهای خانوادگی، زندگی اجتماعی، دانشگاهی و فرهنگی و همچنین حجم کار و سایر فعالیتهای فردی به منظور کاهش تقلب و پدیده عدم صداقت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی نیازمند اتخاذ استراتژیها و سیاستهای پیشگیرانه از جمله شکل دادن به ارزشها و هدایت و راهنمایی است.
تازههای تحقیق
اسماعیل جعفری: Google Scholar ,Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1400/6/11 | پذیرش: 1401/2/27 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول