[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 22 - ::
جلد 22 - صفحات 64-54 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از طرح تدریس اعضای تیم مجازی، در دوره علوم پایه پزشکی در دوران همه‌گیری کرونا: یک مطالعه اقدام پژوهی
مریم عرب فیروزجائی ، الیاس کارگر ابرقوئی ، فرحناز کمالی
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، kamalifarahnaz@yahoo.com
چکیده:   (199 مشاهده)
مقدمه: در دوران پاندمی کرونا، آموزش دوره علوم پایه پزشکی معمولاً از طریق آموزش مجازی به همراه ارائه تکالیف از طریق سامانه‌های الکترونیکی انجام می‌شود. یادگیری از طریق مشارکتی، یکی از روش‌های مناسب آموزشی است. این مطالعه با هدف بهبود تدریس در دوران مجازی با استفاده از روش مشارکتیِ طرح تدریس اعضای تیم مجازی (V-TMTD: virtual Team Member Teaching Design) ، انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه اقدام‌پژوهی بود. جامعه‌ی آماری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بودند.
مشارکت کنندگان این مطالعه، کلیه دانشجویان کلاس درس فیزیولوژی اعصاب و حواس ویژه در دوران همه‌گیری کرونا، در سال 1400-1399 بودند. در نیمسال اول، تدریس درس فیزیولوژی اعصاب و حواس ویژه از طریق آموزش مجازی به همراه ارائه تکالیف فردی انجام شده بود و در نیمسال دیگر در کنار آموزش مجازی از روش
V-TMTD استفاده شد. پیشرفت تحصیلی دانشجویان از طریق مقایسه نمرات پایان ترم این دانشجویان با دانشجویان ترم قبل ارزیابی گردید. میـانگین و انحـراف معیار نمرات مربوط به هر دو روش آمـوزش بـا آزمـون t مستقل مقایسه شد.

نتایج: در گروه‌های مورد مقایسه، اثر روش تدریس V-TMTD بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نشان داده شد. میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان روش V-TMTD، 21/0± 64/15 و در گروه آموزش مجازی به همراه تکالیف 24/0±90/13 از نمره 20 بود.
نتیجه‌گیری: روش آموزش مجازی به همراه V-TMTD نسبت به روش آموزش مجازی به همراه ارائه تکالیف بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان برتری داشت. با استفاده از روش‌های مشارکت محور در آموزش مجازی می‌توان نقطه‌ ضعف این نوع آموزش را پوشش داد.
واژه‌های کلیدی: روش تدریس مجازی، روش تدریس اعضای تیم، یادگیری مشارکتی، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 829 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1400/6/4 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1401/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab Firouzjaei M, Kargar-Abargouei E, Kamali F. Using the Virtual Team Member Teaching Design (V-TMTD) in Medical Basic Sciences course during the Covid-19 pandemic: An Action Research Study. Iranian Journal of Medical Education. 2022; 22 :54-64
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5325-fa.html

عرب فیروزجائی مریم، کارگر ابرقوئی الیاس، کمالی فرحناز. استفاده از طرح تدریس اعضای تیم مجازی، در دوره علوم پایه پزشکی در دوران همه‌گیری کرونا: یک مطالعه اقدام پژوهی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :64-54

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5325-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 22 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414