Baghcheghi N, Koohestani H R. Comparison of willingness to mobile learning in medical sciences students in before and after the beginning of the COVID-19 outbreak. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :398-406
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5321-fa.html
باغچقی نیره، کوهستانی حمیدرضا. مقایسه اشتیاق به یادگیری همراه در دانشجویان علوم پزشکی قبل و بعد از شروع بیماری کووید 19. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :398-406
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5321-fa.html
(استادیار)، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران. ، baghcheghinayereh@gmail.com
چکیده: (1232 مشاهده)
مقدمه: یادگیری همراه به عنوان یک تغییر پارادایم در چارچوب یادگیری الکترونیکی بعد از شروع بیماری کرونا و تغییرات در نحوه آموزش دانشگاهها از سنتی به دیجیتال از اهمیت ویژهای برخوردار شده است. این مطالعه با هدف مقایسه اشتیاق به یادگیری همراه در دانشجویان علوم پزشکی قبل و بعد از دوران کرونا انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی در سالهای 1398 و 1400 با مشارکت 358 دانشجو به روش نمونه در دسترس انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد اشتیاق به یادگیری همراه برگرفته از مطالعات دیگر، قبل از شیوع بیماری کرونا در زمستان 1398 و بعد از آن در بهار 1400، جمعآوری گردید.تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آزمون تی زوجی انجام شد.
نتایج: میانگین نمره اشتیاق به یادگیری همراه، قبل و بعد از کرونا به ترتیب 29/30± 58/162 (از مجموع 225 نمره) و 56/28± 55/176 بود و از لحاظ آماری معنادار بود (001/0=P، 36/14t=). بین میانگین متغیرهای خودمدیریتی در یادگیری (قبل 41/33، بعد 8/36) (001/0=P، 51/15=t)، نگرش (قبل 46/19، بعد 63/21) (001/0=p، 99/15=t)، استفاده آموزشی (قبل 66/33، بعد 65/36) (001/0=P، 71/8=t)، اثربخشی یادگیری همراه (قبل 81/6، بعد 89/7) (001/0=p، 19/15=t) و قصد رفتاری (قبل 81/7، بعد 18/10) (001/0=p، 93/22=t) در تفاوت معناداری وجود داشت. با این حال بین میانگین دوستدار تکنولوژی، جذابیت درک شده، سهولت درک شده در دو مرحله تفاوت آماری معناداری وجود نداشت (05/0<P).
نتیجهگیری: اشتیاق به یادگیری همراه، بعد از گذشت 5/1 سال از شیوع بیماری کرونا در دانشجویان علوم پزشکی افزایش پیدا کرده است که حاکی از پذیرش و تمایل زیاد دانشجویان به یادگیری همراه است. بنابراین یادگیری همراه در دوران کرونا جهت پر کردن شکاف آموزش و همچنین تداوم آن در پساکرونا به عنوان یک روش تکمیلی در آموزش توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1400/5/23 | پذیرش: 1400/7/11 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول