XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razavi E, Dalvand S, Zamani H, Goodarzi R. Assessing the Conformity of Radiology BSc Curriculum and Job Requirements from the Viewpoint of Radiology Graduates Employed at Medical Imaging Centers. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :512-522
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5304-fa.html
رضوی الهام، دالوند سامان، زمانی حامد، گودرزی راضیه. تطابق دروس کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی با نیازهای شغلی این رشته از دیدگاه دانش‌آموختگان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :512-522

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5304-fa.html


کارشناسی ارشد رادیوبیولوژی و حفاظت پرتوی، گروه تکنولوژی پرتوشناسی، دانشکده‌ی پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، e.razavi91@yahoo.com
چکیده:   (868 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی ارتباط دروس با نیازهای شغلی یک رشته می‌تواند منجر به شناسایی نقاط ضعف این برنامه‌ها شود و فرصت پیشرفت آنها را فراهم کند. تکنولوژیست‌های پرتوشناسی نقش مهمی در تشخیص بیماری‌ها دارند. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه دانش‌آموختگان کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی شاغل در مراکز تصویربرداری پزشکی در مورد میزان انطباق دروس این رشته با نیازهای شغلی آن‌ها بود.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی 134 دانش‌آموخته‌ی کارشناسی رشته‌ی تکنولوژی پرتوشناسی شاغل در مراکز تصویربرداری پزشکی استان‌های همدان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و لرستان در سال 1397 انجام شد. شیوه‌ی نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده با تفکیک نسبت 20 درصد جامعه آماری پرتوکاران هراستان صورت گرفت. داده‌ها از طریق پرسشنامه که شامل اطلاعات دموگرافیک و سؤالات مربوط به نظرسنجی در مورد کاربرد دروس اصلی این رشته در مسؤولیت‌های شغلی جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی، درصد) تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: دروس تخصصی با نمره‌ی 7/0±04/4 بیش‌ترین کاربرد و دروس پایه کم‌ترین کاربرد را در نیازهای شغلی داشتند (9/0±08/3). نتایج نشان داد که مناسب‌ترین درس‌ها شامل آناتومی 1-3 (7/0±6/4)، تکنیک‌های پرتونگاری 1-3 (8/0±6/4) در دروس تخصصی و تکنیک‌های پرتونگاری در واحدهای آموزشی است (6/0±2/4). فیزیک اولتراسوند و سمینار در درس‌های تخصصی و آمار و ریاضی عمومی در دروس پایه به ترتیب با نمره‌ی 5/1±15/3، 3/1±7/2، 7/0±8/1 و 9/0±1/2 کم‌ترین انطباق را با نیازهای حرفه‌ای داشتند. طبق نتایج این مطالعه، دانش‌آموختگان این رشته از چیدمان دروس خود رضایت متوسطی (میانگین 26/3) داشتند.
نتیجه‌گیری: دروس کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی تا حدودی با نیازهای شغلی این رشته هماهنگ است. با این وجود نیاز است که چیدمان دروس اصلاح شود تا کاربرد آن برای شاغلان در آینده بهبود یابد.
متن کامل [PDF 740 kb]   (285 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1400/5/2 | پذیرش: 1400/9/7 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education