[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 293-285 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش صلاحیت انجام مهارت‌های بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری ترم آخر
عباس حسینی ، زهرا حسینی زاده، پروانه اباذری
دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد ، abazari@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (153 مشاهده)
مقدمه: موفقیت دانشجویان کارشناسی پرستاری در دستیابی به صلاحیت در انجام مهارت‌های بالینی از مهم‌ترین اهداف آموزش پرستاری است و ارزیابی میزان تحقق این هدف را دانشکده‌های پرستاری به عهده دارد. در همین راستا این مطالعه با هدف بررسی توانایی دانشجویان پرستاری ترم آخر در اجرای مهارت‌های بالینی انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش توصیفی مقطعی در سال 1396 انجام شد. جامعه پژوهش 56 نفر دانشجوی پرستاری ترم آخر بودندکه به روش نمونه در دسترس در این مقطع زمانی وارد مطالعه شدند. ابزارجمع‌آوری داده چک‌لیست ارزیابی مهارت‌های بالینی پایه بود که از منابع معتبر و به روز تهیه شده بود. سنجش صلاحیت با آزمون‌های آسکی و آزمون داپس انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که 75/76درصد از دانشجویان ترم آخر پرستاری دارای مهارت بالینی مطلوب و بسیار مطلوب بودند. دانشجویان بیش‌ترین امتیاز را در مهارت سونداژ (66/81 درصد) و کم‌ترین امتیاز را در مهارت علایم حیاتی (95/58 درصد) کسب کردند. هیچ کدام از متغیرهای زمینه‌ای با صلاحیت دانشجویان در مهارت‌های بالینی ارتباط معناداری نداشت (05/0 p>).
نتیجه‌گیری: صلاحیت ناکافی دربرخی مهارتهای بالینی لازم می‌تواند ناشی از عدم مواجهه کافی دانشجویان با این روش در طول مدت کارورزی در عرصه باشد؛ اما مطلوب نبودن صلاحیت دانشجویان در برخی مهارت‌های پرتکرار، نیازمند بررسی جدی است. به هر حال تقویت جنبه‌های مثبت و اصلاح نقایص دانشجویان در انجام مهارت‌های بالینی می‌تواند گامی مؤثر در راستای ارتقای کیفیت آموزش بالینی پرستاری باشد.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های بالینی، دانشجوی پرستاری، آموزش‌های بالینی، آزمون DOPS، آزمون OSCE.
متن کامل [PDF 1151 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1400/2/17 | پذیرش: 1400/4/19 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hosseini A, Hossinizadeh Z, Abazari P. Evaluating the competencies of undergraduate nursing students in clinical skills. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :285-293
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5268-fa.html

حسینی عباس، حسینی زاده زهرا، اباذری پروانه. سنجش صلاحیت انجام مهارت‌های بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری ترم آخر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :293-285

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5268-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343